2019. március 21., csütörtök
Miért érdemes beszélni a Tanácsköztársaság történetéről?
Egy történelmi korszakkal nem feltétlenül azért foglalkozunk, hogy azt egyértelműen jó vagy rossz példaként állítsuk az utókor elé...
A Tanácsköztársasággal foglalkozni kell, mert benne a magyar történelem fontos kérdéseit láthatjuk megcsillanni, még ha a történet szereplői talán radikálisan más válaszokat is adtak azokra a kérdésekre, amiket mi is észreveszünk magunk körül. A Tanácsköztársasággal nem kell azonosulni. Lehet persze, és kell is elemeire bontva vizsgálni, mert Sinkó Ervin szelíd embersége éppúgy hozzátartozik, mint Szamuely Tibor és Cserny József féktelen őrültködése, Böhm Vilmos egyszerű, kötelességtudó hazafisága éppúgy, mint mások egészen otrombán beszűkült, dogmatikus "internacionalizmusa", Lukács György jóakaratú intellektualizmusa éppúgy, mint az a röhejes gigantománia, amivel a Népbiztosok Tanácsa május 1-jét volt képes megünnepelni. Korvin Ottó morális ingadozása éppúgy, mint Kun Béla cinikus technokratizmusa. Az emberséges népjóléti intézkedések éppúgy, mint az ártatlan áldozatokat követelő vörösterror és a túszszedések, a dicső honvédő harcok éppúgy, mint az elhibázott külpolitikai lépések és az ellenségnek tett engedmények. És ott van még egy csomó szürke zóna, ahol még a történet egyes elemeiről sem lehet ilyen sommás, párszavas véleményt mondani.
A Tanácsköztársasággal foglalkozni kell, még ha a jelenség egésze mellé nem is teszünk egyetlen plusz- vagy mínusz-jelet, mert a történet ennél komplexebb.
A Tanácsköztársasággal foglalkozni kell, mert benne embereket látunk, emberi sorsokkal, vágyakkal, jó és rossz döntésekkel, mélységekkel és magasságokkal, sikerekkel és bukásokkal.
A Tanácsköztársasággal foglalkozni kell, mert tanulságos.
Ajánlom követésre ezt az érdekes oldalt, a továbbiakhoz ez is hasznos lehet:
https://filmarchiv.hu/hu/aktualis/filmhiradok-100-eve/1918-marcius-18-24-a-proletardiktatura-elso-napjai?fbclid=IwAR0r6vVevpfds4FZLsHh6R1MLKUmbGDNbNOFKhfFSNS0bDbj9R3kAkq9Eqg
2019. március 15., péntek
Versek az ünnepre
Garay János:
Kelet népéhez
Mi vagyunk-e még a hét vezérnek
Sarjadéki, tiszta, szittya vér?
Mi vagyunk-e vére még a vérnek,
Melyet ontott a szent hét vezér,
A midőn nagy Árpád nemzetének
Hont szerezni esküt esküvének?
Ők az esküt, a szentet, kimondák,
S vérben itták rá az áldomást:
Mi, kikért a hősi vért kionták,
Elfeledjük a nagy tartozást?
Vagy tán nem köt, mert nem esküvésünk?
És a vér, mit ittak, nem mi vérünk?
Itt van a föld! Kárpátok tövében,
Völgye, halma e vértől kövér:
A kaszás derékig áll füvében,
Dús kalászin áldás a kenyér!
S van hizalmas nyája, van borága,
Drága érczet rejt a bánya ága.
Im de a föld, oly gazdag magában,
Mért virágzék csak felére fel?
Mert a föld lenyügző bérigában,
Mert a nép rajt bérigát visel;
Mert a földön ég malasztja mellett
Emberátok vad burjána termett!
Itt van a viz! négy folyó medrében,
Dráva, Száva, nagy Dunánk s Tiszánk;
Annyi életér a hon szivében,
Mennyi cseppje áldást hozna ránk.
Itt a tenger, őr gyanánt a szélen, -
Mint egy isteneszme terjedékben!
Im de a víz, négy folyód zugása,
Többször átok, mint áldás, mit ad;
Négy szilaj mén ádáz nyargalása,
Mely kocsit kocsissal elragad -
S tengerünket, ész és kor daczára,
Tétlenségünk vas lakatja zárja!
S itt van a nép! mely nyolcz századon túl
A nemessel együtt vérezék,
Mely ekéhez, kardhoz egyaránt nyúl,
A hogy a harcz kérte vagy a bék;
Itt van a nép, vére még a vérnek,
Sarjadéka a szent hét vezérnek!...
De a népet megtöré igája,
Nyolcz száz évet könynyel áztatott,
És ha van, tövisből van virága,
És ha vet, magának vet magot?
Láthatára sűrű, vastag éjjel...
S fáklya nincsen, mely oszlassa széjjel!
Mi vagyunk-e, mi vagyunk-e, kérdem:
A nagy Árpád sarjadékai?
Mi vagyunk-e, váltva ősi véren,
Ős elődink méltó fiai?
Kik, midőn véren hazát szerzének,
Nagy, dicső nemzetté esküvének?
Az elődök a törvényt kimondák,
S megtarták az eskü szent szavát:
Hogy, kik mint ők véröket kiontják,
Legyen egy a nagy nemzetcsalád, -
És, ki híven küzd a köz hazáért,
Köz javából egyaránt vegyen bért.
Mi a törvényt esküt és a népet
Megvetettük sok száz éven át;
Jog fölé a kény hatalma lépett,
S szörnyen megcsonkult az őscsalád!
És a földön, vízen és a népen
Isten átka fekszik szörnyűképen!
Fel tehát, ha még egy szikra benned,
Fel, keletnek népe, tettre fel!
Őseidnek lelke még-e lelked?
Megmutatni új, nagy esküvel.
És az eskü szent zsolosmaképen
Kárpátoktól Ádriáig érjen.
Oldassék meg a földnek bilincse,
A tulajdon szent legyen s örök;
S lészen a föld népeidnek kincse,
Színarany az istenadta rög;
A mi szárnya a madárseregnek,
A szabad föld az a nemzeteknek!
Fékre vedd a víznek tombolóit,
A világnak nyisd meg kapuját -
Öt világrész lássa lobogóid,
Lássa gályáidnak árboczát!
Tenger a föld vére, - lüktetése
Népek- és hazáknak érütése.
És a nép, mely vér a régi vérből,
Nyerje vissza régi részjogát:
Osztalékát vizből és kenyérből,,
És a törvény védő paizsát;
S mert terhet visz, oszt a köz hazáért:
Köz javából egyaránt vegyen bért!
És te isten, a véghetlen égben.
Magyaroknak védő istene!
Szentesítsd meg összes összeségben
A mi esküt a nemzet teve, -
Add hozzá az ember legfőbb kincsét:
Szabadítsd fel a szellem bilincsét!
S fény, dics árad Árpád nemzetére,
Mely megérti vére érdekét;
Vagy halál lesz hosszú bűne bére,
Mint ki elvetette istenét -
És betelve ezredévi átkunk:
Hogy magunktól jöjjön pusztulásunk!...
Ady Endre:
Költők tavaszkor énekelnek
Ha ki érzi, hogy most Tavasz van,
Álljon az ostorhegy élére
S ne álljon félre.
Üttesse magát,
Ha hisz, ha él s hal a Tavaszban.
Csüggedni szoktam magam is,
De csüggedésem megutálom:
Nem álom
Az Élet, de csuda-fejtés,
Emlékezés és nem felejtés
És sohase csüggeteg
A Tavaszban
Nem lehet más,
Csak az Élet ellenmondása:
A beteg.
Hajh, Tavasz, akit Helsingfors
Másképpen kap,
Mint például
Ravenna, Irkuck avagy Várad,
Be hunyászkodom,
Ha vendégelsz nálad.
Most már sok volt a szomoruság
És mezeinken
(Én is bűnös vagyok)
Sokat rikoltott
A mindegy minden.
Szedjük ki a Tavaszból
És magunkból, ami drága
És nézzünk mi egyformák,
Lelkesen egymásra.
Tavasz van, hajh, ujjé, Tavasz van
S kik szomoruak magyar honban,
Nagy, keserű, cukros szorgalomban,
Búsan és bátran tartsák a fejük,
Ha nincs is ez mindenütt,
De mi vagyunk.
Garay János:
Petőfi Sándor emlékkönyvébe
S szent, e nagy napon, melyen végtére
Megtestesült a kimondott ige:
S nép, függetlenség, alkotmány s szabadság
Magyar hazánkban többé nem rege;
Melyen, kezében széttépett bilincscsel,
Győzelmi zászlóval másik kezén,
Áll köztünk a kivítt sajtó-szabadság;
Melyen egy jobblét dicső reggelén
A leigázott óriás, a nép,
Üdv néki! a kigyó fejére lép -
Dobogjon össze szívem hő sziveddel,
Mint egybeolvad lantom énekeddel.
2019. március 14., csütörtök
Idézőjel (Vajda János)
Az egyik legfiatalabb márciusi ifjú így emlékezett vissza a nagy időkre:
„Az akkori kedélyek állapota merő ellentéte volt a mainak. A rendkívüli, különös, eredeti, sajátságos, merész, költői után vágyódott mindenki. A rendes, normális, köznapi, körültekintő, óvatos, számító, önző, előrelátó – nevetség, sőt megvetés tárgya volt. Őszinteség, nagylelkűség, bátorság, lelkesedés – a tisztelet, szeretet, bámulat tárgyait képezték. A ravaszt, a filisztert utálta és kilökte magából minden kör, mint valami salakot a forrongó must.
Azon ezer év alatt egyszer előforduló ritka árkádiai időket éltük, melyekben becsületes, vagy ami több, a szó legszorosabb értelmében igaz embernek lenni – háládatos dolog volt. És – a mai ember előtt megfoghatatlannak látszhatik – a valódi tehetség, a lángész iránt valóságos rajongó tisztelet uralkodott a kedélyekben. Amiből látható, hogy a ravaszságot, alattomosságot a lángésszel, a becsületességet, nemesszívűséget az ostobasággal nem konfundálták, mint ez mai nap történik.
Mindenki személyes érdemekre törekedett: aki ezekkel nem bírt, azt milliomossága, grófi koronája nem pótolta. Petőfi nimbusza magasan fölötte állt mindazoknak, melyeket a legmagasabb származás vagy földi szerencse adhattak. (…)
A legnemesebb verseny uralkodott az emberek közt, s egyedül az érdem volt irányadó. Aki bármi csekély ténnyel bizonyította jóakaratát, mint ember és hazafi, vagy csak reményt nyújtott arra, hogy a köznek hasznos tagja lesz, számot tarthatott a jobbak barátságára, lettek légyen azok bármi nagy nevűek, népszerűek.”
(Vajda János: A forradalom előestéjén)
„Az akkori kedélyek állapota merő ellentéte volt a mainak. A rendkívüli, különös, eredeti, sajátságos, merész, költői után vágyódott mindenki. A rendes, normális, köznapi, körültekintő, óvatos, számító, önző, előrelátó – nevetség, sőt megvetés tárgya volt. Őszinteség, nagylelkűség, bátorság, lelkesedés – a tisztelet, szeretet, bámulat tárgyait képezték. A ravaszt, a filisztert utálta és kilökte magából minden kör, mint valami salakot a forrongó must.
Azon ezer év alatt egyszer előforduló ritka árkádiai időket éltük, melyekben becsületes, vagy ami több, a szó legszorosabb értelmében igaz embernek lenni – háládatos dolog volt. És – a mai ember előtt megfoghatatlannak látszhatik – a valódi tehetség, a lángész iránt valóságos rajongó tisztelet uralkodott a kedélyekben. Amiből látható, hogy a ravaszságot, alattomosságot a lángésszel, a becsületességet, nemesszívűséget az ostobasággal nem konfundálták, mint ez mai nap történik.
Mindenki személyes érdemekre törekedett: aki ezekkel nem bírt, azt milliomossága, grófi koronája nem pótolta. Petőfi nimbusza magasan fölötte állt mindazoknak, melyeket a legmagasabb származás vagy földi szerencse adhattak. (…)
A legnemesebb verseny uralkodott az emberek közt, s egyedül az érdem volt irányadó. Aki bármi csekély ténnyel bizonyította jóakaratát, mint ember és hazafi, vagy csak reményt nyújtott arra, hogy a köznek hasznos tagja lesz, számot tarthatott a jobbak barátságára, lettek légyen azok bármi nagy nevűek, népszerűek.”
(Vajda János: A forradalom előestéjén)
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)