Költészet-napi poszt egy
elfeledett költőről.
Én a magam részéről
továbbra is kitartanék amellett, hogy ez Fehér Tibor által játszott figura
sokkal inkább Lisznyai Damó Kálmán, mint Vasvári Pál.
De ki volt ez a Lisznyai
Damó Kálmán, akinek a mából visszanézve talán az élete érdekesebbnek tűnhet,
mint a versei?
(Amúgy a versei is
érdekesek, csak teljesen másképpen, mint Petőfi Sándoréi.)
Lisznyai Damó Kálmán 1823. október 13-án született Herencsényben.
A Damó nemzetség eredetileg egy
Lisznyóról, Háromszékről származó székely nemzetség volt, amelynek egyik ága
Nógrád megyébe származott még valamikor évszázadokkal korábban, így Kálmán már
nógrádi gyerekként sokkal inkább érezhette magát palócnak, mint székelynek.
Viszont a család megtartotta a református vallást, amit valószínűleg még
Erdélyből hozott magával. Közepesen jómódú nemesi család volt az övék,
többnyire jogászként dolgoztak és élénken részt vettek a vármegye politikai
életében is.
Nagyjából ezen az úton indult el Kálmán is. Tanult a megye akkori székhelyén, Losoncon, de egy darabig Eperjesen is, ahol az ottani Evangélikus Líceumban megismerkedett több későbbi márciusi ifjúval is: például a későbbi elismert költőkkel, Sárosi Gyulával és Vachott Sándorral, valamint az utóbbi öccsével Vachott Imrével (aki csak később kezdte Vahotnak írni a nevét és akiről később még részletesebben szó lesz), és a szászból ekkoriban magyarrá levő Christmann-Kerényi Frigyessel és Halbschuh-Irányi Dániellel.
Már itt kialakították az
első irodalmi körüket, amelynek egy időben Petőfi Sándor is tagja volt. Ők
azonban Kálmánnal ekkor állítólag még pont elkerülték egymást, csak később
ismerkedtek meg: Pozsonyban, az 1843-1844-es országgyűlésen, amelyet mindketten
megfigyelőként a karzaton ültek végig.
Kálmán akkoriban éppen
jurátus, azaz joggyakornok volt, és kifejezetten az volt a feladata, hogy az
országgyűlés eseményeit és különösen a Nógrád megyei követek szavait,
állásfoglalásait, vitáit lejegyezze, és azokról a megyét tudósítsa. Közben
azonban már verseket is írogatott, és a nyüzsgő Pozsonyban nyilván jó alkalma
volt baráti, irodalmi és politikai megy egyéb kapcsolatokat is kiépíteni.
Állítólag a két költő
közül ekkor még Kálmán volt az ismertebb, Sándor csak ekkoriban kezdett igazán
befutni. De a jelek szerint szimpatikusak voltak egymásnak, és hatottak is
egymás stílusára. Mindketten kedvelték a könnyed bordalokat. (Ha valaki megnézi
az ekkori irodalmi lapokat, látni fogja, hogy ekkoriban még Sándor is inkább a
piálásról írt verseket, de annyira szellemes, ötletes és közérthető stílusban,
ami egészen újszerűnek és vagánynak hathatott a sok reformkori hazafias óda
között, amelyek egyébként még ekkor is tele voltak tűzdelve néha érthetetlen antik
utalásokkal.) Kálmánra ugyanez volt a jellemző, de talán mégsem volt annyira
feltűnő a verselése, mint Sándoré.
Az 1840-es évek második
felében Kálmán ügyvédként dolgozott és felváltva tartózkodott hol Losoncon, hol
a családi birtokokon, hol pedig Pesten, ahol az irodalmi élet egyik sztárjának
számított. A verseit közölték az akkoriban legolvasottabbaknak számító irodalmi
lapok, mint az Életképek, a Honderű, a Regélő, majd annak utóda, a Pesti
Divatlap, a Honművész és az Athenaeum. Pesten alakult meg az a baráti társaság
is, akikből 1848-ban a forradalom fő mozgatói is kikerültek.
1846-ban tíz ifjú irodalmár haver szövetséget kötött egymás segítésére, többek között arra is, hogy együtt harcoljanak ki jobb honoráriumokat maguknak és egymásnak, tehát valamiféle érdekvédelmi egylet is voltak, amellett, hogy baráti társaság. Ők lettek a Tízek Társasága.
Ennek volt tagja Petőfi Sándor és Lisznyai Damó
Kálmán is, és mellettük még:

Jókai Móric, aki akkor
még író, költő és festő is volt,

Tompa Mihály, a
református lelkésznek készülő költő,

Lauka Gusztáv, aki
leginkább humoros írásaival aratott sikereket,

Pálfi Albert, az ötletes
elbeszélő, aki később a szabadságharc alatt a radikális ifjú forradalmároklegfőbb szószóló újságírója, a forradalmi eszmék és a mindennel szemben
kritikus, egészséges kritikai érzék fenntartója lett,

Kerényi Frigyes, aki hazafias verseivel lett ismert (a képen nem biztos, hogy ő van),

Bérczy Károly, aki
leginkább szomorú, búsongó, melankolikus (csalódott szerelmes) verseket írt,

Pákh Albert „Kaján”, aki
beteg és sérült testű, de annál élénkebb, mozgékonyabb és humorosabb szellemű
író volt

és Obernyik Károly, aki a Tízek máig legkevésbé ismert tagja, állítólag egykor felkapott elbeszélő, de mára valószínűleg még a többieknél is jobban elfelejtették (ezen a képen sem biztos, hogy ő van).
(Egyébként látszik, hogy közülük azok őrizték meg több mint másfél évszázad múltán is a viszonylagos ismertségüket, akik verseket írtak. A prózaírók stílusa, úgy látszik, azóta kevésbé hat frissnek, az egyetlen Jókai Mór kivételével.)
Nem mindenki volt közülük olyan élénk politikai érdeklődésű, mint Petőfi Sándor, vagy Pálfi Albert; volt, akit az irodalom a maga esztétikájáért sokkal jobban foglalkoztatott. Viszont ezután csatlakoztak hozzájuk még páran, akik felélénkítették a politikai beszélgetéseket is.
Főleg ők lettek aztán Sándor és Móric mellett a nagy
Márciusi Napok vezérei: Degré Alajos, Irinyi József, Vasvári Pál, Irányi
Dániel, Bulyovszky Gyula, meg a többiek, akikről már volt szó, és akiknek a
nevei előbb beugranak mindenkinek a forradalom történetéről.
(Így ennek kapcsán kérdés
lehet az is: a Tízek Társasága összes tagja egyben márciusi ifjúnak is
tekinthető? Jó kérdés, attól függ, pontosan mit értünk „márciusi ifjú” alatt.
Az 1848-as pesti forradalom közvetlen irányítóit, résztvevőit, szimpatizánsait,
politikai csoportot vagy egy egész nemzedéket? De ezt most nem én szeretném
eldönteni.)
Milyen volt és hol volt a helye ebben a kettős, irodalmi és politikai vagy inkább politizáló irodalmi társaságban a helye Lisznyai Damó Kálmánnak?
A jelek szerint ő sem
tartozott a legelszántabb politikusok közé. Inkább a vidám fiatal társaság
miatt volt része a csapatnak. Ami nem jelenti azt, hogy ne lelkesedett volna ő
is sok mindenért a forradalom céljai közül, csak nem ő volt a fő ideológus, a
programadó, nem olyan átgondolt módon volt márciusi ifjú, mint Petőfiék, inkább
csak vitte a többiek lendülete. (Későbbi szerepéről is azt írja a legfontosabb
életrajzírója, Szilágyi Márton: „A költőt feltehetőleg egyszerűen nem
lehetett komolyan venni, mint politikust”.)
Amiben a
visszaemlékezések viszont egyetértenek: viszonylag feltűnő jelenség volt a
társaságon belül, már külsejével is. Mindig ő járt a legélénkebb színű ruhákban
és a különböző öltözködési stílusok merész, szokatlan összepárosításával is ő
kísérletezett a legszívesebben.
És amellett tényleg szép
férfi volt, akit nagyon kedveltek a hölgyek. Ezt ő valószínűleg ki is
használta. Már a verseiben is vannak erre utalások, bár tudjuk, hogy egy költő
nem feltétlenül a valóság rögzítésére ír szép lányok csókjairól a verseiben,
hanem inkább esztétikai célból és teljesületlen/ elfojtott vágyai kifejezésére
is. A teljes igazság persze utólag soha nem fog minden esetben kiderülni, de ez
talán nem is baj.
Egyetlen esetet biztosan
valószínűleg tudunk, amikor tragédiához vezetett az, hogy Kálmán hitegetett és
szédített egy lányt.
Ő Ferenczy Teréz volt, aki szellemi költőtársnak is
tekintette Kálmánt, rajongó verseket is írt hozzá. Bár, mivel már a családjaik
is régi ismerősök voltak, azért eléggé valószínűnek tűnik, hogy Kálmán nagy
tisztelettel bánt Terikével, nem hiszem, hogy őt kihasználta és eldobta volna.
És az sem biztos, hogy csak ő, mármint a fiú tehetett róla, hogy a lány az
egész lehetőségbe annyira belelélte magát, hogy mikor Kálmán végül mégis
másfelé kötelezte el magát, és megnősült, akkor Terike elkeseredésében inkább
véget vetett az életének. (És bár kis valószínűséggel, de még az is benne lehet
a pakliban, hogy akkor, az 1850-es
években már nem is Kálmán volt az, akiért Terike epedezett, csak nem maradt
forrás, arról, hogy ki más lehetett az illető.)
Ilyenek miatt jutott
eszembe, hogy azt a piperkőc nőcsábászt, akit Fehér Tibor játszott, és aki
bizonyos „poénok” (nem feltétlenül jól sikerült poénok) miatt kellett a
legújabb Petőfi-filmbe, inkább Kálmánnak, mint Palkónak kellett volna nevezni.
Lisznyai Damó Kálmán, aki
egy viszonylag jobb módú vidéki nemesi családból származott, sokkal inkább
megtehette, hogy az öltözködésével, élénk színű, drága és menő cuccaival tűnjön
fel, mint a lelkészcsaládból származó Vasvári Pál, aki talán nem annyira szegény
sorból küzdötte fel magát, mint Petőfi Sándor, de azért mégsem egy teljesen
biztos háttérrel indult neki a fővárosi életnek, és sokkal nagyobb társadalmi
ugrást tett élete során, mint Kálmán.
A visszaemlékezésekből és az írásaiból is az tűnik ki, hogy Palkó elszántabb lázadó, nagyobb forradalmár volt annál, hogy az aktuális divathullámokkal foglalkozzon. Őt a társadalom átalakítása, annak új elméletei jobban érdekelték, ami persze nem zárta ki, hogy amúgy legyen egy kifinomult esztétikai érzéke is.
Azt viszont senki nem
említi róla, és írásaiból sem az látszik, hogy hódításaival, szerelmi
kalandjaival akart volna dicsekedni ugyanazok előtt a jóbarátai előtt, akikkel
a forradalom, a politika és az irodalom kérdéseit beszélte meg. Nem is tűnik
úgy, hogy sok hódítása lett volna, bár sok lányt tanított, így mint okos és
jóképű, és ráadásul a tudós pozíciójában lévő tekintélyt élvező legénynek,
nyilván neki is kijutott az ifjú hölgyek figyelméből és rajongásából. Mégis
valószínűnek tűnik, hogy végül a nála idősebb Teleki Blanka csábította el őt,
mint hogy ő igyekezett volna Blanka és az összes tanítványa kegyeit keresni.
Szóval továbbra is azt
mondom, a Fehér Tibor-féle figurának helye lehetett a filmben, de érdemes lett
volna emellett egy olyan karaktert is írni, aki jobban hasonlít az igazi Vasvári
Pálra, ezzel meg lehetett volna mutatni, hogy az ő forradalmi lobogása miben
különbözött, mennyiben volt elméletibb-intellektuálisabb, és mennyiben
gyakorlatiasabb, mint a hirtelen indulatoktól fűtött Petőfi Sándoré. A
szerepet pedig én szívesen vállaltam volna, de hát nyilvánvaló, hogy ezek az
írók engem soha nem fognak meghívni a filmjükbe.
Nade, vissza az igazi
Lisznyai Damó Kálmánhoz! Ha már elkezdtük, folytassuk a történetét!
Nem tudni, hogy Kálmán a nagy nevezetes napon, 1848 március 15-én Pesten tartózkodott-e. Valószínű, hogy nem, mert egy visszaemlékező sem említi az események résztvevőjeként. Talán tudta, hogy készül valami, de ő sem tudhatta még ennek a későbbi jelentőségét. Talán nem is lett volna egyszerű számára a tavaszi sárban Pestre jutni. Talán az ügyvédi munkája ismét Nógrádban tartotta. Talán csak a másik régi jó haverjával,
Madách Imrével borozgattak éppen az események alatt valamelyikük
nógrádi birtokain. Nem tudni biztosan. (Ennek ellenére továbbra is azt mondom:
ha kell egy ilyen karakter egy Március 15-éről szóló filmbe, mint az övé, miért
ne lehetett volna beleírni? Ha nem is a Tizenkét Pont fogalmazói között, de a
lelkes forradalmi tömegben akár ott is lehetett volna a Pilvaxtól a Nemzeti
Múzeumig, és közben akár meg is próbálhatott volna újra csajokat felszedni,
ahogyan az szokása volt. Egy történelmi fikcióba ez belefér.)
1848 májusában Kálmán is
tagja lett egy küldöttségnek, amely Kolozsvárra ment, hogy képviselje a
Márciusi Ifjakat az Erdély és Magyarország közigazgatási egyesítését köszöntő
ünnepségeken. Szilágyi Márton szerint egy ilyen reprezentatív küldöttségbe Kálmán
éppen azért kerülhetett be, mert akkor még sem Petőfi Sándort, sem Vasvári
Pált, sem Jókai Mórt nem akarták elengedni Pestről, hiszen ők voltak azok,
akikre tömegek hallgattak, így fel tudhattak lépni, ha az események esetleg egy
nem várt drasztikus irányba vesznek fordulatot, és akár le tudják csillapítani
a tömegeket, akár segíthetnek a Nemzetőrség további szervezésében, stb. Kálmán,
aki inkább ékesszóló és jól kinéző, de nem annyira szervező figura lehetett,
pont alkalmas lehetett ilyen reprezentatív feladatokra.
1848 nyarán, mikor egyre inkább úgy tűnt, hogy a magyar forradalom eredményeit fegyverrel is meg kell majd védeni, Lisznyai Damó Kálmán ismét Erdélyben volt. Egy lovascsapat szervezésében segédkezett Berzenczey László kormánybiztosnak, mint az ő titkára. Eredetileg Kossuth-lovagoknak nevezték magukat, de később belőlük lett a Mátyás-huszárezred (hivatalosan: 15. huszárezred). Az egyenruhájuk ilyen volt:
Ebben főleg székely legények szolgáltak. A Mátyás-ezred huszárja volt többek között Jakab Elek is, a későbbi híres székely történész és levéltáros, akivel Kálmán ekkor szintén eléggé összebarátkozott.
Kálmán 1849 januárjáig
maradt az erdélyi hadszíntéren (közben néha összefutott a gyalogos századosként
majd őrnagyként szolgáló Petőfi Sándorral is), majd a parancsnokai engedélyével
visszatért Debrecenbe.
Ekkor kinevezték a
Honvédség egyik hivatalos haditudósítójának.
A haditudósító ekkor még egy viszonylag új, erősen kísérleti jellegű intézmény volt az akkor még szintén újnak számító Magyar Honvédségben. Nem is minden tábornok tudott mit kezdeni vele, hogy itt van néhány katonaruhába öltözött, de a szabályokat folyton áthágó egyén, akiknek a táborokban szabad mozgást kellene biztosítaniuk, és akik ki-tudja-milyen információkat jegyezgetnek fel a csapatok állapotáról, és milyen titkokat fognak óvatlanságból kiszivárogtatni. Volt, aki ezt elkerülendő, próbálta a haditudósítókat nyargoncnak, azaz futárnak befogni a stábjába, bár akkor is szembesülhetett vele, hogy nagyon kényes információkat nem biztos, hogy célravezető az ilyen emberekre rábízni, mert vagy megírják valamelyik lapnak, vagy még az üzenet kézbesítése előtt valami más, érdekesebbnek tűnő részlet elvonja a figyelmüket. De maguknak a kijelölt haditudósítóknak sem volt mindig világos, hogy mi mindenről kellene tudósítaniuk. Egyszerűen nem volt még a háborús újságírásnak olyan kialakult gyakorlata, a hadsereg és a sajtónyilvánosság viszonyának olyan kialakult szabályai, mint manapság. Így a korabeli haditudósítók meglehetősen sokféleképpen értelmezték a munkájukat. Volt, aki tényleg próbálta hasznossá tenni magát, mint

Kővári László, akinek nagy szerepe volt a zsákmányul ejtett ellenséges
irattárak rendszerezésében és feldolgozásában, vagyis tulajdonképpen a
hírszerzés olajozottabbá tételében. De volt olyan is, aki a viszonylag
szabadabb mozgást inkább lébecolásra használta fel.
Hermann Róbert a magyar
szabadságharc legszakavatottabb mai történésze, aki külön tanulmányban
foglalkozott a korszak haditudósítóival, Lisznyai Damó Kálmánról azt írta:
„Alkalmatlanabbat lámpással sem lehetett volna találni erre a feladatra.”
Kálmán a meglehetősen szigorú (de elég népszerű) parancsnok hírében álló Görgei Artúr mellett teljesített szolgálatot, de valahogyan mindig sikerült a Görgei-féle nagy fegyelmet áthágnia. A jelek szerint továbbra is csak a csajozáson járt az esze.
Délceg és ékesszóló huszárként újabb és újabb kalandokba bonyolódott a legkülönbözőbb helyeken az ékesszóló tudósítások írása helyett, és még az is előfordult, hogy egy-egy lányt katonai mentében próbált a táborba csempészni. (Közben, mint már szó volt róla, Ferenczy Terike még mindig reménykedett benne, hogy Kálmán a harcok után hozzá fog visszatérni.)
De a végén lehet, hogy éppen ezzel vesztett rajta. A világosi fegyverletétel idején ugyanis megint távol volt Görgeiék stábjától, így elkerülte az orosz hadifogságot, ami garantálta volna neki a sértetlenséget és büntetlenséget. Ehelyett Aradon volt kénytelen letenni a fegyvert az osztrákok előtt, és úgy járt, mint sok fiatal magyar tiszt akkoriban: lefokozták, és közlegényként besorozták az osztrák hadseregbe, és ezután évekig kellett osztrák sorgyalogosként szolgálnia távoli helyeken, meglehetősen megalázó körülmények között.
Két évig szolgált először Itáliában,
majd Schleswigben, a porosz-dán határon állomásozó osztrák csapatoknál. Ezalatt
az idő alatt az egészsége nagyon megromlott, de azért nem tört meg, mert mindig
számíthatott néhány hasonló sorsra jutott hű magyar barát segítségére.
Kényszeres szolgálata idején barátkozott igazán össze például Petőfi Istvánnal
(elesett költő barátja öccsével) és Podmaniczky Frigyessel (az egykori
Károlyi-huszárral, a későbbi Budapest egyik nagy építőjével).
1851-ben Kálmán végre
hazatérhetett. Otthon, mint egykori márciusi ifjút, a szabadságharc
résztvevőjét, a nemzeti mártír, Petőfi Sándor barátját és nagy idők tanúját,
persze nagy tisztelet övezte. Sokan segítettek, hogy megtalálhassa a helyét az
önkényuralom alatt is, és felépülhessen a kényszerszolgálat alatt szerzett
betegségeiből, és már hazatérése éveiben új verseskötetet adhasson ki, Palócz
dalok címen.
Ez persze abban az időben
csak politikamentes verseket tartalmazhatott. De a maga derűjével talán
segíthetett vigasztalást nyújtani sokaknak. És még egy fontos hatása lehetett:
a maga módján hozzájárulhatott (nem egyetlen tényezőként, hanem egy folyamat fontos
részeként), hogy a „palóc” szó, ami sokáig inkább egy pejoratív gúnynév
lehetett, végül egy olyan színes kultúrájú csoportot jelentő néprajzi
kifejezésként mehessen át a köztudatba, amire akár még büszke is lehet az,
akire rámondják. (Kálmán maga mindig büszke volt a maga nógrádi tájszólására,
és annak elemeit valószínűleg igyekezett a költészetébe is beemelni.)
Az 1850-es években Kálmán
valamennyire újra irodalmi sztár lett, köszönhetően egy vállalkozásának, amit
Vahot Imrével közösen indított. Igaz, ezt a róla író szerzők elég eltérően
értékelik. Szilágyi Márton irodalomtörténész szerint:
„Lisznyai ötvenes
évekbeli életpályája annak a nagyszabású kísérletnek a folytatása (és bizonyos
értelemben paródiája is), amelyet a negyvenes években Petőfi alakított ki.”
Hogy ez pontosan mi volt,
és hogyan alakult ki, abban hatalmas szerepe volt Vahot Imrének, ezért érdemes
az ő személyével is foglalkozni.
Vachott Imre 1820-ban
született Gyöngyösön, tehát nem sokkal volt idősebb Petőfiéknél. Vachott Sándor
öccse volt, és valószínűleg eleinte nem volt egyszerű számára kilépni a bátyja
árnyékából. A két Vachott-testvér ugyanis egyaránt az irodalmi élet terén
kereste a dicsőséget, de teljesen más vérmérséklettel és tehetséggel megáldva.
Vachott Sándor volt a szelídebb, elmélkedőbb és a tehetségesebb költő is. Hamar felfedezték, és olyan idősebb barátok, már befutottnak számító mesterek kezdték egyengetni az útját, mint Vörösmarty Mihály és Garay János, akik az 1830-as évek irodalmi sztárjai voltak.
Imrének nehezebben ment a
dolog, de ő is megtalálta a maga útját: ő újságíró, szerkesztő, az irodalmi
élet szervezője és a költők „menedzsere” lett. Néha kicsit úgy is viselkedett,
mint egy-egy modern popsztár menedzsere.
Kitérőként, ha már a
költőkről beszélünk, meg kell említeni, hogy a két Vachott-testvér egyébként,
bár egy idő után mindketten Pesten éltek, de nem feledkeztek meg a
szülővárosukról sem: rendszeresen visszajártak Gyöngyösre, és igyekeztek az ott
általuk felfedezett újabb tehetséges költőket is segíteni, és Gyöngyöst is
valamiféle irodalmi központtá tenni. A két legfontosabb általuk felfedezett
itteni költő:
Zalár József, akit már
többször idéztem a blogon, mert szerintem jó verseket írt. Egy kerékgyártó fia
volt, majd papnövendék, de részben Vachott Sándor, részben Petőfi Sándor
hatására az irodalom mellett kötelezte el magát, ezért kiugrott, és inkább jogi
tanulmányokat folytatott, ami mellett sokkal könnyebb volt verseket írni és
közölni. A szabadságharcban ugyanúgy haditudósító, mint Lisznyai Damó Kálmán,
méghozzá a népszerű Damjanich János tábornok mellett. József kötelességtudóbb
és lelkiismeretesebb katona volt, mint Kálmán, bár a haditudósítói munkát ő sem
mindig vette túl komolyan, gyakran cikkek helyett csak dicsőítő verseket írt a
hadieseményekről, de emellett legalább nem kerülte a tűzvonalat sem, és a
harcok alatt a felettesei számíthattak rá futárként és titkárként is. Élete
további részében Egerben élt, és sokáig Heves megye alispánja is volt.
Spetykó Gáspár viszont
később is Gyöngyösön maradt, és városa kulturális életének fontos szervezője
lett. Ő is kiugrott szerzetes-jelölt volt, akiből végül jogász lett, de
szervezett irodalmi kört és színjátszókört is Gyöngyösön. A szabadságharc alatt
pedig a helyi nemzetőrök tisztje és a Nemzetőrség egyik indulójának szövegírója
volt. Résztvett a harcokban is, de megúszta a megtorlást. De nem adatott neki
túl hosszú élet.
Nade vissza Vahot
Imréhez, hogy majd Lisznyai Damó Kálmánhoz is visszatérhessünk!
Mint feltűnhetett, a két
testvér közül Imre egy idő után másképpen kezdte írni a nevét. Ugyanis az volt
az elve, hogy a magyar ember a maga nevét, ideértve a vezetéknevét is, írja a
magyar helyesírás és kiejtés egységes általános szabályai szerint, tehát
Vachott helyett Vahot, Batthyány helyett Battyányi, Széchenyi helyett
Szécsényi, stb., amit elvben én is helyeselni tudnék egyébként. (Az már viszont
nekem is túlzás, hogy Vahot Imre magyar szövegben az idegen neveket is csak a
magyar kiejtés szerint volt hajlandó leírni: „Russzó”, „Sekszpír”, „Vasington”,
„Koscsuskó”, stb.) De azért nem zárnám ki annak a lehetőségét, hogy ebben benne
lehetett a bátyjától való különbözés igénye is.
„Popmenedzser” pedig úgy
lett belőle, hogy a Pesti Divatlap szerkesztőjeként maga mellé vette
munkatársnak Petőfi Sándort, és részben ő találta ki a „Petőfi-imázst”, a
bordalokat író piás költő imázsát. Egy másik közeli barát, Teleki Sándor
visszaemlékezése szerint Petőfi Sándor egyáltalán nem bírta annyira az
alkoholt, mint azt a verseiből gondolni lehetne, csak Vahot Imre kedvéért vette
fel ezt a szerepet, mert látta, hogy bordalokra nagy az igény a közönség
körében. Hogy ez igaz-e, vagy azok emlékei, akik úgy emlékeznek, sokat
italoztak együtt Petőfi Sándorral, talán nem is lényeges. Szerintem ugyanis
lényegesebbek azok a forradalmi és irodalmi gondolatok, amik az ilyen piálások
közben megszülettek, meg egyáltalán a baráti közösség felemelő együttléte, mint
az, hogy az ilyen eseményeken pontosan ki milyen mennyiségű alkoholt ivott meg.
De mindenesetre a dolog
tényleg működött: az irodalmi lapokban a reformkor sok hazafias ömlengő klasszicizáló verse mellett Petőfi
Sándor sokáig tényleg egy feltűnő különcnek tűnt: a maga szemtelenül vagány, mindenki számára érthető, hetyke piálós verseivel aratott nagy sikert, és számított a maga korában modern
költőnek.
Egy idő után azonban
Sándornak elege lett abból, hogy Imró mindenbe bele akart szólni, és lerázta
magáról a „menedzsere” gyámkodását.
Vahot Imre és Lisznyai Damó Kálmán, mint már szó volt róla, már régóta ismerték egymást, és valószínű,
hogy az 1840-es években, a Pesti Divatlap tündöklése idejében is jó cimborák
voltak. De az 1850-es években az irodalmi élet újraindulásakor lett Kálmán,
hogy úgy mondjam, Imró bizniszének első számú favoritja. Mint kiderült, ha
Kálmán nem is volt olyan könnyen improvizáló és az ötleteket szünet nélkül ontó
költő, mint Sándor, de lehet, hogy a jó magyar borokról éneklő vidám „népköltő”
szerepe számára mégis kicsit testhezállóbbnak bizonyult, mint Sándornak.
Kálmán és Imró egy új
műfajt hoztak be a köztudatba, ami tulajdonképpen már korábban, a reformkorban
is létezett (bár nem tudom, így hívták-e), de ők tették országosan ismertté és
népszerűvé, a dalidó műfaját. Ez egy zenés-táncos-versfelolvasós irodalmi estet
jelentett, amely nagyjából abból állt, hogy Kálmán felolvasta vagy elszavalta a
verseit, Imró a prózai írásait és az anekdotáit vagy éppen mások verseit, és ezek
között egy cigánybanda húzta a zenét, esetleg meg is zenésítették a verseket,
és legtöbbször Imró és Kálmán még pár verbunkost is eljártak, miközben sűrűn
emelgették a poharaikat is a közönségre, majd az egész est a közönség
bevonásával nagy táncmulatságba fordult át. Az 1850-es évek második felében ezzel
az ötlettel, egy többé-kevésbé állandó cigánybandával (három hegedűs, brácsás,
bőgős, cimbalmos és klarinétos) valamint több más költő haverjuk (pl. Sárosi
Gyula, Zalár József) és esetleg néhány helyi színész alkalmi
vendégszereplésével járták az országot több egymást követő évben is, lehetőleg
a szüreti időszakra időzítve.
Menőn hangzik, ugye? Nagy
bulik lehettek…
Azért a jelenségnek
többféle értékelése is lehetséges.
Szilágyi Mártonnak a már
idézett könyve, vagyis a Lisznyai Damó Kálmánról írt életrajza mintha akarva
vagy nem akarva azt sugallná, hogy ezek az öncélú tivornyázások nem tettek jót
Kálmán amúgy sem túl stabilan álló egészségének, és hozzájárulhattak, hogy
összességében elég rövid élete volt. Így kicsit azt az értelmezést is bele
lehet látni, hogy Imró igazából csak kihasználta Kálmánt (ahogyan korábban
Sándort is) a saját sikere érdekében, illetve annak érdekében, hogy továbbra is
az irodalmi élet része, szervezője, akár irányítója maradhasson.
(Hogy hozzájárult-e az
egész Kálmán állapotának romlásához? Elképzelhető. De azt is el tudom képzelni,
hogy Kálmán pont ezek nélkül az események nélkül süllyedt volna apátiába, Imre
tehát rajta is segíteni akart az egésszel. Lehet, hogy nem pont a megfelelő
módon.)
Teljesen másképpen
értékeli a jelenséget Kaposi Edit néprajzkutató-néptánckutató: az ő tanulmánya
szerint Vahot Imre ezzel a „dalidózással” tulajdonképpen történelmi küldetést
teljesített: közösségi alkalmakat és beszélgetési lehetőségeket akart teremteni
azoknak, akiknek a magyar kultúra fontos volt, fel akarta rázni az apátiából és a
depresszív hangulatból a vesztett szabadságharcból még mindig nem teljesen
feleszmélt közönséget. Meg akarta mutatni, hogy az élet szép, és még ha csak
finoman is utalt rá, de afelé a hozzáállás felé akarta terelgetni az
érdeklődőket, hogy együtt azért tudunk tenni is azért, hogy az élet szép és még
szebb legyen. Először kis köreinkben, aztán… (és ez az a pont, ahonnan már
veszélyes lett volna folytatni a mondatot akkoriban). Kaposi Edit mindemellett
érvelve felhívta a figyelmet arra, hogy Vahot Imre eleinte nem sok hasznot
húzott ezekből az estekből. Sőt eleinte éppenhogy ráfizetéses volt számára az
egész, úgy, hogy a zenészbandát mindenképpen ki kellett fizetni.
(Kaposi Edit tanulmányát nézve nem lehet eltekinteni a keletkezés körülményeitől, ami az állításait nem teszi kevésbé igazzá, de érthetővé, válik, miért vált annyira fontossá a téma a szerző számára. Kaposi Edit ezt a tanulmányát nem sokkal 1956 után írta, egy újabb levert forradalom után. Amely forradalomban a férje, Vass Lajos úgy vett részt, hogy a Magyar Néphadsereg Központi Művészegyüttesének karnagyaként egy kínai turnén állt ki a forradalom mellett, dalt táncot, és magyarázatot ötvözve. Amiért aztán a hazatérésekor Vass Lajost kirúgták a Néphadseregtől és a MaNHaKME-t is feloszlatták, és több szerencsés körülmény összejátszása kellett ahhoz, hogy újraindulhasson, és ma is létezhessen. Elég érdekes történet; volt már szó róla itt is. Persze, hogy a korabeli cenzúra észrevette ezt a párhuzamot, és Kaposi Edit tanulmányát csak majdnem 20 évvel később engedték közölni a Táncművészeti Dokumentumokban.)
Nyilván mint gyakorló
néptáncos hajlandó lennék Kaposi Edit értelmezését elfogadni, és ami azt
illeti, mint gyakorló néptáncos és költő pedig a dalidóban egy mintát is látok,
egy műfajt, aminek a feltámasztására törekszem, egy olyan tevékenységet, aminek
a hagyományait, mintáit, íme, a régebbi múltban is meg lehet találni.
De azért nem tudom nem
észrevenni, hogy a vita még tovább folytatható.
Mit tett Vahot Imre és
Lisznyai Damó Kálmán a dalidó műfajával?
Megteremtették a
hagyományőrzés új formáját? VAGY: Eltorzították a hagyományokat, a paraszti
hagyományok felől az úri dzsentri-giccs felé tolva az egész képét?
Felhívták a figyelmet a
magyar zene és tánc fontosságára a magyar kultúrában? VAGY: Kialakítottak egy
új hagyományt a részegeskedő sírva vígadás hagyományát?
Felrázták a közönségüket
és közösséget teremtettek? VAGY: A tehetetlenségérzést és az ebből következő
hedonizmust alakították ki a közönségben?

Finoman tettre és alulról
építkezésre sarkalltak? VAGY: Látszatcselekvésre sarkalltak, kialakítva azt a
tudatot, hogy maga a hazafias búsongás már hazafias tett?
Folytatták a reformkor
demokratikus népi-nemzeti tudatot építő hagyományát? VAGY: Már a megalkuvás,
belenyugvás, az elvtelen kompromisszum,
hagyjanak-békén-minket-a-magunk-szemétdombján-érzés irányába tolták a
közízlést?
Megmutatták, hogy minden
vereség után is lehet mégis szép az élet, ha a akarjuk? VAGY:
Továbbfejlesztették az önsajnálat kultúráját, azt hogy a legnagyobb örömünkben
is csak a sérelmeinken járhat az eszünk, amit az újabb időkben a
„trianonozással” viszünk tovább?
Kiépítették azt az utat,
ami a Táncházmozgalomhoz vezetett? VAGY: Kiépítették azt az utat, ami a magyar
operett elképesztően giccses kultúrájához vezetett?
Most persze sarkítok. Nem
csak azért, mert egy-egy szerző szándéka sok történelmi körülményen
félrecsúszhat. Hanem azért is, mert az is lehet, hogy ezekre a kérdésekre
egyszerűen nincs válasz, tehát nem is jól feltett kérdések. Lehet, hogy ezek a
dolgok valójában nem léteznek, nem is létezhetnek egymás nélkül. Vagy mégis. De
akkor, hogy ezek közül a dolgok közül mit választunk, azt nekünk kell
eldöntenünk, ahogyan választhatott az akkori dalidók közönsége is, és talán
sosem vagyunk, nem is lehetünk minden választásunkban mindig következetesek.
Hogy a történetet is
befejezzem:
Lisznyai Damó Kálmán
1853-ban Halász Idával kötött házasságot. Úgy tűnt, végre megállapodhat az
élete. A későbbiekben Dabason majd Egerben éltek. Két fiuk született: Elemér és
Tihamér.
Ferenczy Teréz, mint már
szó volt róla, 1853-ban (nem sokkal Kálmán házasságkötése után) öngyilkos lett. Ebben biztosan része volt egy szerelmi
csalódásnak. Hogy ez a Kálmán iránti szerelme volt-e, nem tudhatjuk biztosan,
de elég valószínűnek tűnik. De hogy ebben mennyire volt maga Kálmán a hibás,
mármint hitegette-e még Terézt a hazatérése és a házassága közötti időszakban,
vagy tényleg Teréz gondolta túl a dolgot, azt tényleg nem tudhatjuk.
Kálmán és Imre az
országjáró dalidó-turnékat még az 1860-as évek elején is tovább folytatták,
akkor is, amikor Kálmán már egyre gyakrabban betegeskedett. Az apa hosszú
távollétei sem biztos, hogy jót tettek a családi életnek, de erről még érdemes
lenne további kutatásokat folytatni, hátha előkerülhetnek még valahonnan Kálmán
és Ida levelei, amelyek árnyalhatják a képet.

Lisznyai Damó Kálmán újra
eléggé legyengülve 1863 januárjában gyógykúrára a Budai Császárfürdőbe vonult.
Itt, a fürdőben érte a halál ez év februárjában, 39 évesen.
Vahot Imre ezután még 16
évig élt. Továbbra is újságíróként és szerkesztőként dolgozott. Élete
főműveként állítólag később is elsősorban Petőfi Sándor munkájának, népszerű
költővé válásának segítését tekintette.
Lisznyai Damó Kálmán
élete tehát érdekes jelenség és amennyire szórakoztató, annyira érdekes
kérdéseket vet fel. Lehet, hogy érdemes lenne egy külön dalidót összeállítani
belőle, kiegészítve persze fiktív összekötő párbeszédekkel, amik felvázolják a
kapcsolatát Petőfi Sándorral, Vahot Imrével és a többi kortársával. (Ez most
jutott eszembe, amíg írtam a szöveget.)
Egy biztos: ha
történelmünknek olyan fontos alakjaira gondolunk, amilyen például Petőfi Sándor
is volt, érdemes elkerülni azt a csapdát, hogy életüket magukban álló világító
csillagoknak tekintsük. Sokszor érdemes megvizsgálni azt is, kikkel
barátkoztak, és velük milyen hatásokat tettek egymásra. Ha mást nem tanulságos
és érdekes emberi történeteket mindig találhatunk.
Felhasznált irodalom:
SZILÁGYI Márton: Az íróvá válás mikrotörténete a 19. század első felében. Lisznyai Kálmán és az „irodalmi gépezet”. Bölcsészettudományi Kutatóközpont- Irodalomtudományi Intézet – Reciti, Budapest, 2021.
KAPOSI Edit: Zenés-táncos irodalmi hangversenykörút a Bach-korszakban. In: Táncművészeti Dokumentumok 1977. 5-10. o.
HERMANN Róbert: A szabadságharc hadtörténészei. In: R. Várkonyi Ágnes emlékkönyv születésének 70. évfordulója ünnepére. Szerk.: Tusor Péter, Rihmer Zoltán és Thoroczkay Gábor. ELTE- Bölcsészettudományi Kar – Osiris Kiadó, Budapest, 1998. 536-557. o.
DEGRÉ Alajos: Visszaemlékezéseim. Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest, 1983.
TELEKI Sándor: Emlékeim. https://mek.oszk.hu/16800/16871/pdf/16871_1.pdf
LISZTÓCZKY László: A tavaszi hadjárat krónikása. Zalár József pályaképe. In: ZALÁR József: Hol van az a régi zászló? Zalár József válogatott versei. Pallas Kiadó – Dsida Jenő Baráti Kör, Gyöngyös – Eger, 2009. 5-46. o.
ÁGNER Lajos: Vachott Sándor élete és költészete. Rózsa Kálmán és Neje Könyvnyomdája, Budapest, 1901.
LISZTÓCZKY László: Spetykó Gáspár nemzetőri dala. In: Uő: Szabadság és igazság fényei. Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc gyöngyösi költők verseiben. Dsida Jenő Baráti Kör Eger, 2006. 47-53. o.
HERMANN Róbert: A Márciusi Ifjak. In: Rubicon 2023/4. 46-61. o.
VASVÁRI Pál: Irányrajzok az első francia forradalomból. In: Vasvári Pál
elfelejtett írásai. Szerk.: Danyi Gábor, Simor András, Kovács Andrásné. Ságvári
Endre Nyomdaipari Szakközépiskola és Szakmunkásképző Intézet, Budapest, 1985.
51-63. o.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése