I. rész. A szociális para
Szívünk bánata
Hosszú hónapok óta élünk bezárva a falak közé és elzárva egymástól. Tavasszal még lehetett egy olyan véleményt hallani, hogy ennek nem is biztos, hogy csak negatív hatása lesz. Valahogy így:
„Most az elmélyedés ideje van. Bezárt magányodban majd átgondolhatod az életedet, meditálgathatsz magadban, és rájöhetsz, mik az igazán fontos, és mik a nem fontos dolgok számodra.” stb.
és ennek fényében akár némi nosztalgiával tekinteni vissza 2019-re, de ha visszaemlékszünk, hogy mit gondoltunk 2019 decemberében az elmúlt évről, rájöhetünk, hogy akkor is azt mondtuk sokan, hogy borzalmas éven vagyunk túl.
A klímaválság, és ahogyan ezt a hatalom kezelte, természeti katasztrófák (főleg tűzvészek, leglátványosabban Brazíliában és Ausztráliában), és ahogyan ezeket a különböző hatalmak kezelték, eszetlenül nagy társadalmi különbségek, a szegénység, kizsákmányolás, elnyomás növekedése, szélhámosok egyre nagyobb szerephez jutása, trollok a politikában és az ő fanatikus imádatuk sokak részéről, egymás meg nem értése, nyelvünk, fogalmaink kiüresedése, bántalmazás és családon belüli erőszak, fanatizmus és gyűlölet mindenhol. Én ezt láttam. Na jó, nem kizárólag csak ezt, de a globális összkép lesújtó volt.Tanuljunk új szavakat!
„Ne légy tájékozott! A tájékozottság csak szomorúvá tesz. Felejts el mindent! Ne gondolj végig semmit! A tudatlanság áldásos. Hallgass az első indulataidra! És az első indulatot természetesen mi, a hatalom fogjuk diktálni neked!” Másfelől pedig (észrevétlenül következve az előzőből) ez:
„Gyűlöld, akit erre kijelöltünk!”)
Sokat néztem és hallgattam idegen nyelven is, hogy ilyen téren is képezzen magam. Tanultam is új kifejezéseket. Például ezt: solitary confinement (magánzárka). (Ezt a fogalmat persze eddig is ismertem, csak nem tudtam, hogy van angolul.)
És egy ilyet is: parasocial relationships. Ez viszont, mint kifejezés is új volt.Képzelt barátok, valódi vezérek
A Wikipédián magyar szócikke még nincs a jelenségnek. Az angol Parasocial interaction szócikk alatt ezt olvashatjuk:
„A paraszociális interakció egyfajta pszichológiai kapcsolat, melyet a közönség egy média (leginkább a tömegmédia, például a televízió) által közvetített előadóval illetve alkotóval szemben tapasztal meg. A nézők és hallgatók személyes barátnak is tekinthetik a médiaszemélyiségeket, annak ellenére, hogy közöttük az interakció lehetősége erősen korlátozott.”
(Fordítás: Tőlem)Nem gondolom, hogy ez mai jelenség lenne, sem azt, hogy ez minden esetben veszélyes lenne. A veszély mindig a kezelhetetlenné váló túlzásokban van. Csakhát vannak olyan történelmi helyzetek, amelyek kedveznek a kezelhetetlenné váló túlzásoknak.
Paraszociális kapcsolatai valójában mindegyikünknek vannak, és nincs is ezen mit szégyellni (talán), és az alapjelenséget talán még csak nem is a modern média okozza. A történetmesélés egyidős az emberiséggel, márpedig ha így van, akkor a történeteink hőseihez mégiscsak kötődünk is valamilyen formában
(„Hajrá Hektór!”)
A kérdés az, hogy milyen formában. Vagyis: paraszociális kapcsolataink tanulságait át tudjuk-e vinni, transzformálni valós kapcsolatainkra is. Ez lenne a történetmesélés funkciója, ez tehát emberi szempontból fontos.
A probléma ott van, amikor a paraszociális kapcsolatok önmaguk funkciójának akadályává válnak, vagyis ahelyett, hogy tanulságaikat transzformálnánk át a valós kapcsolatainkra, magát az egész paraszociális kapcsolatot fontosabb helyre helyezzük az életünkben a valós kapcsolatnál. Ez nem csak abban nyilvánulhat meg, hogy álmodozol valakiről, szinte reménytelenül szerelmes vagy egy távoli idealizált emberbe, vagy hogy egy író a gondolatai kapcsán rokon léleknek tűnik. Hanem például bizonyos szempontból ide tartozik a személyi kultusz is.
A 2019-es év nagy filmsikere a Jojo nyuszi pontosan erről szólt:
a Harmadik Birodalomban, ahol a csapból is Hitler folyik, egy magányos kisfiú a maga képzeletbeli barátjának kezdi látni Hitlert. Ez a filmben groteszkül vicces, mert hiszen Jojóhoz nem az igazi Hitler beszél, hanem az a jóságos bácsi amilyennek az ő elméje a Vezért újraalkotta. A szerző azonban ezzel pontosan arra hívja fel a figyelmet, hogyan működik, min alapul a vezérkultusz a gyakorlatban.
És láttuk, mi mindenhez vezethet az, ha egy Vezérhez való kötődés és a gondolatainak való megfelelni akarás fontosabbá válik, mint a közvetlen környezeteddel, az ismerőseiddel való barátságos, együttműködő, figyelmes interakció. Illetve ha ez utóbbi is csak a Vezér személyének alávetett alattvalók összetartásaként tud értelmeződni.
Valamilyen szinten minden totalitárius rendszer azon alapul, hogy az emberi kapcsolatokat a valódi szociális kapcsolatok irányából a paraszociális kapcsolatok irányába tolja.
(„Imádd, bárki legyen is!”)
(Vagy legalábbis túlértékelteti az állampolgárokkal a paraszociális kapcsolatokat.) És jelenleg a világjárvány-helyzet egyik hatása is pontosan ez: mindenkit eltávolít a valódi szociális kapcsolataitól, és ezt kénytelenek leszünk valahogyan paraszociális kapcsolatokkal pótolni. Ez alól a hatás alól mostanában senki nem tudja kivonni magát. Én sem. Te sem. Nem véletlenül értékelődött fel a videó-esszék, az „influenszerek”, a „véleményvezérek” szerepe.
(Végül is te, aki most ezt olvasod, szintén valamilyen formájú paraszociális kapcsolatban állsz velem.)
De nagyon úgy is tűnik, hogy ez az eltolódás meg is erősítette az emberekben a fogékonyságot a totalitárius eszmék iránt. Legalábbis én azt tapasztalom, hogy az internetes viták és a trollkodási készség a 2019-es szinthez képest is eldurvult. (Objektív mérőszámom persze nincs erre.) De totalitárius eszmék alatt most nem csak a fasizmust, nácizmust és sztálinizmust értem, hanem azt is, hogy nő a fogékonyság amúgy nem feltétlenül gyilkos eszmék szélsőséges, fundamentalista, totalitárius értelmezésére is. Létezik, és már 2019-ben is létezett egyfajta kereszténytotalitarizmus. Nincs még ilyen rendszerű diktatúra, mint A szolgálólány meséjében Gileád, de nagyon úgy tűnik, néhányaknak lenne rá igénye.
Nevezzük ezt gileadizmusnak? A legrosszabb úton haladunk afelé, hogy ha nem vigyázunk, akkor ennek a jelenségnek rövid időn belül halálos áldozatai legyenek nálunk is (mint Christchurchben és Utøya szigetén már voltak).
A jelenség ellen leginkább a keresztények emelhetnék fel a szavukat ha ők is egyértelművé tennék: a gileádizmus vagy kereszténytotalitarizmus nem maga a kereszténység, csak annak egy irányzata, amivel viszont ők, katolikusok, reformátusok, evangélikusok, unitáriusok, stb. nem azonosulnak.
Szóval ezért mondtam régóta, hogy az emberi kapcsolatok elvágása nem fog jót tenni. Persze nem tudom, mi lett volna a megoldás. Nyilván az, ha azok akiknek a kezében a hatalom van, ha már be kell zárni az embereket, legalább nem hozták volna őket olyan helyzetbe, hogy még az egzisztenciális rettegés is hatalmába kerítse őket. Akkor talán működött volna ez a kényelmes középosztályi elképzelés, hogy majd meditálgatunk az életünkön. Jön az oltás, és ilyen szempontból reménykedhetünk, hogy most már belátható időn belül vége lesz az egész járványhelyzetnek. De amit újjá kell majd építenünk ezután, az nem csupán az egészségügy és a gazdaság. Hanem emberi kapcsolatok, interakciók, a valódi és egymásra odafigyelő szociális kommunikáció is. Ha nem akarunk újabb, ezúttal erőszakos haláleseteket. Ehhez az egész társadalmi felépítésünket radikálisan újra kell majd gondolnunk.
(Folytatása következik...)

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése