2012. március 21., szerda

Kerülő-nap

Március 21-e. Benedek napja, állítólag a tavasz kezdete, valamikor a Tanácsköztársaság ünnepe.
Polákországban ez a nap az iskolakerülés ünnepe (Dzień Wagarowicza). Mivel arrafelé nem annyira ünneplik a bolondok napjaként éprilis 1-jét, és bolondballagás sincs, ezért ezeket valahogyan ez a nap helyettesíti. Ilyenkor a diákok elbújnak vagy valamilyen módon megtréfálják a tanárt. De a leggyakoribb az, hogy az osztály minden tagja beöltözik valami hülye öltözetbe, jelmezbe, aztán egy adott jelre mindenki egységesen lelép az óráról.
Ha ezt nem csak a lengyel szakos tanulmányaim vége felé tudom meg, nagyon jó lett volna. Akkor bizonyára megpróbáltam volna megbeszélni a többiekkel, hogyha ezen a napon van valamilyen lengyel szakos óránk, arról mindenképpen lépjünk le, lehetőleg egyszerre és látványosan. De én azt gondolom még egyedül is megcsináltam volna. (Az utolsó két félévben fogadkoztam is, hogy megcsinálom, de akkor már nem esett erre a napra semmiféle polonisztikás órám.) Bizonyos oktatók nagyon megérdemelték volna. (Azért nem mindenki. Áldott jó lektorunk, Kuba óráiról szerintem nem lógtam volna el.)
Többek között ezért gondolom, hogy nem lenne hülyeség nálunk is bevezetni egy ilyen "ünnepet". Persze szigorúan kritikai jellegel, az "oktatói munka hallgatói véleményezése" című netes izé helyett.
Persze most egyetemben gondolkodom. Többek között azért, mert a középiskolának, ahová jártam, megvoltak a maga szép és vicces hagyományai, azokkal is eléggé jól elszórakoztunk, de a "nagy hagyományú" egyetemen semmi ilyesmi nem volt, tök személytelen volt az egész oktatás, és nemigen színesítette ezt semmi ilyen szokás.
Mindenesetre ha majd egyszer esetleg lengyel nyelvet fogok tanítani (megint), akkor erről a napról biztosan fogok mesélni a tanítványaimnak, és nem fogok meglepődni, illetve meg fogok lepődni, de nem fogok megsértődni, ha majd ők is megtréfálnak vagy otthagynak ezen a napon.
Szóval: szép Wagarowicz-napot mindenkinek, éljenek a szép diákévek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése