Hogy valakit ennyire ne érdekeljen a történelmi korszak, amiről filmet forgat, – hát ez azért eléggé ritka és meghökkentő.
A sorozat egyébként is rossz, a dramaturgia, a forgatókönyv, a színészi játék mind-mind elég színvonaltalan, de a látványvilágot nézve ütközik ki a készítők igazi trehánysága. Néha az jut eszembe, hogy sok kortárs magyar film esetén (különösen a régi korokban játszódók esetében) már csak az az elvárásom, hogy legalább letekert/elnémított hanggal legyen nézhető, esztétikus és korhű. A Tündérkert sorozat ezt a lécet nem ugorja meg.
És tudom, mi erre az ellenérv: hogy legalább nem olyan végtelenül agresszíven elszúrtan rossz és elképesztően ostoba, mint az Aranybulla sorozat (köszönhetően egyébként annak, hogy a forgatókönyvnek volt egy tűrhető irodalmi alapja, és nem teljesen a saját fejéből húzta elő egy végtelenül rosszindulatú és szolgalelkű propagandista). Aminek akár igazat is tudnék adni. (Pont ezért reménykedtem még benne, hogy ebből még lehet valami.) De nem tudok szemet hunyni afelett a végtelen igénytelenség felett, amit ennek a sorozatnak az egyes képkockáin és a folyamatában is látok. Nem mondom, hogy az Aranybullát akár letekert hanggal nagy élmény lenne nézni, de legalább a tárgyi hitelességet meg kellett adni neki: a kort, amiben játszódott, a XIII. századot többé-kevésbé jól idézte meg.
De ez? Hát mi folyik itt, kérem? Az alkotók mintha nem is lennének igazán tisztában vele, hogy melyik történelmi korban játszódik a sorozat...
Vagy csak ráálltak a szokásos "Jóvanazúgy" és "Ezeknekezisjólesz" és "Úgysemírhatrosszatrólunksenkimuhaha"-vonalra.
Az egész egyébként két okból nagyon
irritáló számomra. Az egyik, hogy gyerekkoromtól kezdve nagyon-nagyon sokszor
elhangzott számtalan helyen a kérdés: „Miért nem születnek ma is a régebbiekhez
hasonlóan látványos és nagyszabású történelmi filmek Magyarországon?”
És a válasz mindig ugyanaz volt:
„Nincs rá pénz.”
Hogy mire kell egy történelmi film
esetén nagyon sok pénz, az mindig sejthető volt: a jelmezekre, a kellékekre, a
díszletekre, általában egy hiteles és korhű hangulat megteremtésére.
Erre most hirtelen lesz
rekordösszegű állami támogatás egy új történelmi sorozatra. (És most eltekintve
még attól is, hogy egyébként hány fontos dolognál, bajba került honfitársaink
megsegítésénél tagadják meg felelős vezetők a támogatást, a régi kategorikus,
további magyarázatot szerintük nem igénylő jelszóval: „Nincs rá pénz.”
Tekintsünk el ettől, és tegyük fel, hogy érdemes a kultúrára áldozni.)
És erre mi történik? Mit látunk?
Leforgatnak egy állítólag
„történelmi” sorozatot a lehető legminimálisabb díszletekkel, olyan jelmezekkel
és kellékekkel, amikről látszik, hogy teljesen más filmekhez készültek, csak a
spórolás jegyében lopta el/kérte kölcsön őket a Tündérkert stábja. Vagy
fogalmuk sincs, hogy melyik korban játszódik a filmjük (és nem hajlandóak
utánanézni), vagy mindent meg akarnak úszni a lehető legolcsóbban és a lehető
legkisebb erőfeszítéssel. Akkor meg mire ment el az a rengeteg sok pénz? A
terek bevilágítására?
(Oké, hogy valami jót is mondjak, a
világítás tényleg jól néz ki, a fény-árnyék-hatások egész sokszor
figyelemreméltóak. De azért ez ennél jóval olcsóbb filmekről is elmondható,
szóval nem hiszem, hogy tényleg a lámpák kerültek ennyibe.)
Szóval mire költöttek? Vannak
sejtéseim…
A másik, a fentiekkel összefüggő dolog, ami miatt morcos vagyok.
A sorozatot szablyavívóként, a végvári és kuruc kori történetek régi
rajongójaként érzem elsősorban sértésnek, és kérem ki magamnak. És ezzel nyilván nem
vagyok egyedül. A XVI-XVII. század, a három részre szakadt ország kora az a
kor, ami talán a legtöbb embert érdekelhet ma Magyarországon (jó, talán az
őstörténet mellett, de az időben közelebb lévő korszakról több forrásunk van).
Erről született a legtöbb magyar kalandregény és kalandfilm. Ezt a korszakot
idézi fel a legtöbb magyar katonai hagyományőrző csoport. Rengeteg szöveges és
képi forrásunk van ebből az időből. A korszakról szóló ismeretterjesztő irodalom
is elképesztően gazdag. Hosszú generációk óta rengeteg magyar ember érezte a
szívügyének ennek az elképesztően izgalmas, változatos, tragikus és színes,
érdekes és kalandos, nyomorúságos és gazdag korszaknak, ennek a bő két
évszázadnak a tanulmányozását.
És a Tündérkert alkotói?
Úgy tűnik Móricz Zsigmond regényét olvasták. De ezen kívül (ez a sorozat majdnem minden percéből kiderül), semmiféle történeti kutatómunkát nem végeztek, és erre másokat sem kértek fel. Történészekkel, régészekkel, muzeológusokkal, és főleg hagyományőrzőkkel nem konzultáltak (vagy a lehető legminimálisabban, és akkor sem hallgattak rájuk). Korábbi magyar filmeket a témáról, a korszakról meg nem néztek. (Sőt, a dramaturgiát elnézve, úgy általában nem láttak még filmeket, sem sorozatokat, mert nem nagyon van fogalmuk arról, mitől lesz működő és hiteles egy-egy jelenet.)
(Az egyetlen, aminek az alkotók
hajlandóak voltak pluszban utánanézni: a szereplők címerei.)
(Néhány tipp: filmek, amelyek érdemesek lettek volna a tanulmányozásra a sorozat látványvilágának tervezéséhez: Egri csillagok; A koppányi aga testamentuma; Törökfejes kopja; Gábor diák; A beszélő köntös; Erdély aranykora; A rab ember fiai; A beszélő köntös (igen, ebből két változat is készült); A fekete város (oké, ez határeset, már egy későbbi korszak, de a szász polgárokhoz ez is egy jó alapanyag), stb., stb., stb. Már én érzem magam kellemetlenül, hogy ezekre nekem kell felhívni a figyelmet. De sajnos tényleg úgy tűnik, mintha a Tündérkert sorozat alkotói ezeknek a létezéséről sem tudnának.)
És annyi, de annyi kiváló magyar
katonai hagyományőrző csoport van, amelyeknek a tagjai tudnak vívni, lovagolni,
ismerik a korszak használati tárgyait, hadművészetét, viseletét és
beszédmódját, és mellesleg egész életükben vártak egy lehetőségre, hogy egyszer
egy ilyen nagy költségvetésű, szépen fényképezett magyar történelmi
játékfilmben szerepeljenek. Vagy, ha nem is engedik őket szerepelni, annyira
szívügyük a történelmi ismeretterjesztés, hogy talán még a viseleteiket is
szívesen kölcsönadnák a jelmeztervezőnek tanulmányozásra vagy akár a teljes
forgatásra is, és akkor is szívesen megkoreografálnának egy-egy vívójelenetet,
ha abban ők maguk nem is lesznek benne.
Csak két példa.
Vagy a Bethlen Gábor Hajdúi /
Bethlen Gábor Hagyományőrség.
(Most komolyan: Bethlen Gábor a sorozat egyik fő karaktere. És senkinek nem jutott eszébe, akár a nevére az Interneten rákeresve, hogy létezik valahol egy róla elnevezett hagyományőrző csapat is?)
És mint mondtam, a XVI-XVII.
századból már azért elég gazdag képi forrásanyag is van. De még ha ezeket
gyűjteni túl macerás is lenne, a jelmeztervezőnek egyetlen egy könyvet elég
lett volna kinyitnia.
Ezt itt:
Somogyi Győző elég ismert rajzoló és hadtörténész, ebben a kötetben pedig volt szíves egy csomó korabeli képet átrajzolni eszméletlenül szép, színpompás és részletgazdag képekre, amelyekkel nem csak a hadi felszerelésről, hanem a korszak civil viseleteiről is egy elég jó átfogó képet ad. (Jó, az igaz, hogy csak a férfiviseletekről.)
A könyv 1996-ban jelent meg
először, és azóta több új kiadást is megért. Szinte a Tündérkert összes férfi
szereplőjének jelmezterve benne van, előre, készen, mielőtt bármiféle filmterv
elkészült volna.
De a Tündérkert alkotói ezt az egy
kötetet sem nyitották ki, nem is érdekelte őket, hogy van ilyen.
Összehasonlításul:
„Erdélyi fejedelmi katonák” (??) random helyekről összeszedett cuccokban, X. századi viking sisakokban (a XVII. században ilyeneket már senki nem használt), kb. XV. századi fura kék zubbonyban, félretaposott nyugat-európai csizmákban, honfoglaláskori szablyákkal.
Az erdélyi fejedelmi testőrség, az ún. „kék darabontok” egyenruhája Somogyi Győző rajzán, valós történelmi források alapján.
(Ezek is ők, csak zászlóval és téli cuccban)
„Hajdúk” (???), korábbi filmforgatásokról
összehordott random cuccokban, bő kozák nadrágban, fura fűzős középkori
lábbelikben, mindig szigorúan hajadonfőtt.
Hajdúk korabeli ábrázolásokon. (Hát, nem igazán sikerült ehhez hasonlót összeszedni.)
Hajdúk Somogyi Győző rajzain, a
valós történelmi források alapján.
Hajdú hagyományőrzők. (Tehát itt is lett volna kire építeni, ha az alkotókat ez bármilyen szinten érdekelte volna.)
„Szeben őrsége” (???) korábbi filmforgatásokról összelopkodott random cuccokban (pl. szintén honfoglaláskori szablyákkal).
Szeben (Hermannstadt) szász őrsége
Somogyi Győző rajzain, a valós történelmi források alapján.
„Szász katonák” (???) korábbi
filmforgatásokról összelopkodott random cuccokban.
Szász katonák Somogyi Győző
rajzain, a valós történelmi források alapján. (Minden szász városnak saját
egyenruhája volt.)
Oké, a magyar nemesi viseletek néha még viszonylag tűrhetőek, de itt is az az érzésem összességében, hogy igyekeztek mindent megspórolni, amit lehetett, és hogy ezek is inkább korábbi forgatásokról megmaradt random kellékek.
+ Nem tudom, miért van mindenkinek (a főszereplőket kivéve) honfoglaláskori szablyája. De ez
mondjuk tényleg apróság, önmagában ezen biztos, hogy nem akadnék fenn, ennél sokkal bosszantóbb dolgok is vannak. Szóval ez a része még elmegy.
Magyar viseletek a XVII. századból korabeli ábrázolásokon.
Magyar nemesi viseletek Somogyi
Győző könyvéből.
Ezek is inkább egy amerikai
fantasy-filmből előugrott harcosok, a törökökre csak nagyon-nagyon távolról
emlékeztetnek. (Esetleg az évszázadokkal korábbi szeldzsuk-törökökre, de
semmiképpen sem XVII. századi oszmán-török harcosokra.)
Török katonák XVI. századi török
ábrázoláson
Török katonák
(janicsárok és szpáhik) a török Dicső évszázad (Muhteşem Yüzyıl, magyarul Szulejmán
címen futott) sorozatból.
Báthory Gábor vértezete. Amúgy jól
néz ki, csak nem egy történelmi filmben lenne a helye, hanem egy fantasyban. Az
a fura sárkányfej végképp tájidegen.
(Lehet, hogy amúgy itt a kulcs: az alkotók mindenáron „a magyar Trónok harcát” akarták leforgatni, és közben elfelejtették, hogy amúgy történelmi filmet forgatnak. Vagy azt hiszik, hogy a Tündérkert regény eleve egy fantasy és Báthory Gábort csak Móricz Zsigmond találta ki.)
Amúgy nem vagyok az az elvetemült
fajta hagyományőrző, aki minden apró részlettől kiakad, ha csak egy gomb is korhűtlen
valamelyik statisztán. (Ha emlékeztek rá, semmi bajom nem volt például azzal,
hogy a Klapka-légió egyenruhája nem teljesen az eredeti hasonmása volt, mert ez nem
zavarta a film cselekményét, drámaiságát.) De itt az általános igénytelenség és trehányság egyik
szembetűnő jele az, amit például a jelmezekkel műveltek, és ez, mint már
mondtam, nem igazán van arányban a filmre költött hatalmas összegekkel…
(Akit ez érdekel, legalább azt is
láthatja, hogy nem politikai szimpátia alapján bírálom a filmet, és főleg nem
azért, mert magyar. Éppen a magyar jelleget, és a magyar hagyományokat és a
magyar történelmet hiányolom belőle, és kérem számon rajta.)
A sorozat sok más egyéb tekintetben is
eléggé ergya… A rendezés, a dramaturgia (vagyis az irodalmi alapanyag
forgatókönyvre írása) és a színészi játék is siralmas.
Az 5. epizódnál gondolkodtam el, mi
minden történt ebben a részben, ha össze akarnám foglalni. És elmesélve a
történetét tök izgalmasan hangzott. Volt benne tárgyalótermi dráma, intrikálás,
feszültségteli vita, seregek vonulása, táncjelenet, csatajelenet és
párbajjelenet.
És mind elképesztően unalmasan
felvéve és idegesítően életszerűtlenül eljátszva.
A tárgyalótermi drámánál (Bethlen Gábor megpróbál közbelépni Báthory Erzsébet érdekében) nem éreztem, hogy akár az én, akár a szereplők érdeklődését felkeltette volna, hogy mi lesz a megvádoltak sorsa. A táncjelenetnél csak az emberek törzsét mutatták; nem láttam hogyan táncoltak, és nem éreztem, hogy itt most nagy buli lenne. És a párbaj… te jó ég!
A magyar filmtörténet legbénább vívójelenete.
Két teljesen oda nem illő jelmezbe öltözött színész (akiknek a színészi
képességei sem voltak túl meggyőzőek az előző jelenetekben) teljesen oda nem
illő kardokkal szerencsétlenkedik végtelenül nehézkes mozdulatokkal, mintha nem
tudnák eldönteni, hogy éppen vívásban, kalapácsvetésben vagy súlylökésben,
esetleg rönkhajításban csapnak-e össze. A kardok szinte össze sem érnek, mert egyikük
se védekezik, mindketten csak elhajolgatni próbálnak, de amúgy minek is védekeznének,
mikor látszik, hogy a másik minden alkalommal látványosan melléüt, nem is
akarja eltalálni az ellenfelét. (Persze a végén az egyik leszúrja a másikat a
rendező utasítása szerint.) Kínos nézni.
És még egy csomó ilyen.
Ki az a tökkelütött kontár hóhér, aki lefejezésnél egy kőtömböt használ farönk helyett? Garantálom, hogy azt a bárdot, ami a kezében van, nemigen fogja tudni használni utána, de a keze is meg fogja sínyleni a csapást…
A XVII. században már rég nem használt középkori egyenes kardok. Akinek pedig nem jutott, annak bozótvágó kést adtak, mert „a néző úgysem veszi észre”…
A nagy csatajelenet: mindenki
kardot ránt és gyalogosan frontálisan egymásnak rohannak, mintha az ókorban
lennének. A XVII. században a hadviselés azért már nem ebből állt; fegyvernemek
voltak, és taktika volt, és már hatalmas szerepe volt a tűzfegyvereknek. (A
sorozatban, ha jól emlékszem egyetlen egyszer sütnek el egy puskát, és egyszer
egy pisztolyt.) Ha nem tudunk rendesen leforgatni egy korhű csatajelenetet,
akkor nem muszáj. Át is lehet ugrani, és csak a vonuló sereget, majd pedig a
csatateret mutatni, vagy ilyesmi. Azt hiszem, a Róma sorozatban is ez volt, és bevált.
Ehhez képest szinte kellemes meglepetés volt
Szilassy János (Boros Bence), az
egyetlen hajdú, akinek van lőfegyvere, és viseletében, kinézetében is
többé-kevésbé emlékeztet egy igazi XVII. századi hajdúra.
(A hajdúkat egyébként pont azért bérelte fel szívesen
mindenki, mert értettek a kor legjobb tűzfegyvereihez és az azokon alapuló
vonalharcászathoz.)
Na jó, nem folytatom. Beszéljünk inkább a színészekről?
A színészi játékról nem
is akartam írni, mert teljesen sótlan, unott, életszerűtlen. (Pedig itt nem olyan
irritálóan gügye baromságok vannak a szereplők szájába adva, mint az Aranybullában.)
Általában az volt a benyomásom, hogy a színészek nem eljátsszák a szerepüket,
csak elmondják a szövegüket.
A kivételnek én Rajkai Zoltánt láttam (Géczy András szerepében), de a többiek, mintha őt is sokszor lehúznák.
A másik pedig Kálloy-Molnár Péter (Bánffy Dénes szerepében). Csak
sajnos ő meg a ló másik oldalára esik át, és túljátssza a szerepét. Mivel egyébként
őt már számos más szerepben láttuk jókat alakítani, hajlamos vagyok azt hinni,
hogy ez a ripacskodás, kifejezetten a rendező hibája, és kevésbé a színészé.
Aki még rajtuk kívül megpróbál ténylegesen/tisztességesen színészkedni, az általában hamar eltűnik a történetből, vagy egy idő után lecsapják a fejét.
Bokor Barna (Bethlen
Gábor szerepében) kevéssé méltó említésre. Unott hangját általában a szemöldöke
felvonásával próbálja ellensúlyozni, de ez kevéssé működik. (Vékony alkatával
kevéssé is hasonlít a testes Bethlen Gáborra, de ez tényleg a legkisebb
probléma.)
Katona Péter a másik
főszerepben (Báthory Gáborként) szintén nem az igazi, bár néha az volt az
érzésem, hogy próbálkozik, próbálkozik, csak beletörik a bicskája. Hogy tényleg
egy ennyire kisfiús színész kellett-e Báthory Gábor szerepére? Én biztos nem őt
tettem volna ide, de amúgy itt értem a rendezői koncepciót. Báthory Gábor
éretlenségét és felelőtlenségét szerették volna hangsúlyozni. Báthory Gábor
tényleg nagyon fiatal volt, amikor ölébe hullott az uralkodói cím, és minden,
ami ezzel járt. És sokszor tényleg éretlenül viselkedett. De a leírások szerint
amúgy elég daliás, erős alkatú, jó kiállású férfi volt, és jóval idősebbnek
nézett ki a koránál. (És a főemberek feleségei sem csak azért álltak sorban az ágyánál, mert ő volt a fejedelem...) Mindegy, szerintem itt sem kifejezetten a szereplő
kinézetével van gond. Amúgy, ha ez volt a koncepció, hogy egy vékony alkatú,
fiatal kinézetű, lányos arcú fiú játssza el Báthory Gábort, akkor szerintem
akár én is megkaphattam volna a szerepet. Legalább megtanítottam volna vívni a
többi színészt. :-D
(De hogy valójában ki lett volna az én jelöltem a szerepre, arra még visszatérek majd.)
Az „eszköztelen” színészi játék amúgy akár helyénvaló is lehet bizonyos esetekben.
Szamosi Zsófia Báthory Erzsébetként pókerarccal játssza végig a cselekményt, de nála figura lényegéhez tartozik az önuralom, ezt mindig el is mondja magáról.
De például Pál D. Attila
esetében ez a pókerarc már kifejezetten mellémegy, főleg mert itt nem egy
tudatos karakterépítés jele, hanem éppen annak hiányáé. Vicces módon a sorozat
honlapján Nagy András hajdúkapitányról azt írják:
„Ő az, akinek már meg se
kell moccannia, ha valakit rendre akar utasítani – elég egyetlen nézés.”
Nos Pál D. Attila kinézete, hatalmas termete, szunnyadó ereje valóban tekintélytparancsoló, de ha az alárendeltje lennék, eléggé tanácstalan lennék, ha pusztán a nézéséből kellene kitalálnom, mit akar a parancsnok úr.
Ha elmondom, hogy amúgy
nekem is volt egy filmötletem Báthory Gábor és Bethlen Gábor történetének
elmesélésére, akkor mindenre, amit eddig mondtam, nyilván azt fogják mondani:
persze, irigykedik a kis senkiházi, hogy nem ő csinálhatta meg…
Mindegy, megosztom
veletek akkor én is a koncepciómat. De mivel ez már eléggé hosszúra nyúlik,
majd csak holnap, a következő bejegyzésben.
Addig is, amit eddig
elmondtam, az alábbiakban foglalnám össze:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése