2015. október 14., szerda

Magamról (MBTI-teszten át)

Lelkes olvasója vagyok Eszternek, erre a témára is neki köszönhetően találtam rá. Az egyetemen tanultam némi pszichológiát is (mondjuk elég felületesen), de nem emlékszem, hogy ez szóba került volna az órán. Vagy ha igen, akkor tényleg csak futólag, részletekbe nem belemenve. Úgyhogy az újdonság erejével hatott rám.
Na szóval: teljesen rákattantam erre a Myers-Briggs-tesztre. Biztos sokan tudjátok, mi ez, akik nem azoknak elmondom, hogy egy személyiségteszt, amelyet Carl Gustav Jung szempontjai és ötlete alapján Katherine Briggs és lánya, Isabel Myers dolgozott ki. A lényege, hogy négy szempont alapján osztja 16 csoportba az embereket. (Jómagam, mint tudjátok, nem szeretem a duális ellentétpárokat, márpedig a teszt duális ellentétekkel dolgozik, amik így önmagukban nem is mindig tűnnek logikusnak. De legalább nem kettő, hanem 16 csoportba sorolja az embereket. Amúgy meg tisztában kell lenni vele, hogy az embert az ilyen kategorizáláson kívül is ezer meg ezer dolog határozza meg, és formálja azzá a komplex és nagyon izgalmas valamivé, ami ő. Nade, ez az egész mégiscsak izgalmas. Minden ilyen teszt izgalmas és ha más nem, jó játék. (Én horoszkópot is azért olvasok, mert érdekes magamat elképzelni abban a szituációban, amit leír. Más kérdés, hogy a horoszkópodért nem teszel semmit, beleszületsz, de az ilyen személyiségteszt eredményéért igen...)

A szempontok:
Extrovertált (E) vagy Introvertált (I)
Érzékelő-Sensing (S) vagy Intuitív (N)
Gondolkodó-Thinking (T) vagy Érző-Feeling (F)
Megítélő-Judging (J) vagy Észlelő-Perceiving (P)

A típusok meg:
INTP-Építész, ENTP-Feltaláló, INTJ-Stratéga, ENTJ-Hadvezér, INFP-Gyógyító, ENFP-Bajnok, INFJ-Tanácsadó, ENFJ-Tanító, ISFP-Alkotó, ESFP-Előadó, ISTP-Kézműves, ESTP-Vállalkozó, ISTJ-Felügyelő, ESTJ-Ellenőr, ISFJ-Oltalmazó, ESFJ-Gondoskodó.

A tesztek meg itt találhatók:
http://lelektanitipusok.net/
http://agartha.hu/

Na, nekem az jött ki: INFJ azaz Tanácsadó.
Nézzük, mit írnak róla!
Azt írják róla: ez a legritkább típus. (Ó, jaj! Az állandó beilleszkedési igényem, és örök különcség-érzésem!) Talán a legösszetettebb és legnagyobb kilengéskre hajlamos típus. Elmélkedő, rendszerező és türelmes, ugyanakkor nagyon heveskedő is tud lenni, ha megsértik az igazságérzetét. A türelem és a türelmetlenség között ingadozik. Ugyanakkor nagyon érzékeny más emberekre: nagy empátiára képes. Ebből két dolog következik. Egyrészt, hogy más emberekkel kapcsolatban sokmindenre rá tud érezni. (Magával kapcsolatban talán kevésbé, magamat látva legalábbis.) Másrészt valószínűleg ebből az intuitív empátiából származik az igazságérzet is, ami néha harciasságot is eredményezhet.
Egyszerre lehet az illető tudós és művész is. Cserébe örök magányra van kárhoztatva, hiába tűnik úgy, hogy könnyen teremt kapcsolatot. Más szóval: ugyan magányos, és ettől szenved, de éppen az INFJ-volta akadályozza meg, hogy ettől becsavarodjon.

(Mindezeket most a saját szavaimmal írtam le. Bízom benne, hogy jól értelmeztem, amit olvastam. Intuitíve. :-))

Azt mondja még: „maga sem érti az intuícióját olyan szinten, hogy el tudná magyarázni másoknak”.
Állítólag amit még rosszul visel az INFJ, az az, amit az angolok small-talknak neveznek, magyarra én felületes és közhelyes jópofizásnak szoktam fordítani, de lehet, hogy a bájcsevegés a helyesebb szó rá. Szóval: irtózom az olyan közhelyektől, amiket valaki azért mond, hogy úgy tegyen, mintha érdeklődne irántam, miközben baromira nem érdekli belőlem semmi. Ezeket én is csak akkor viselem el, ha egy izgalmas beszélgetés indításának tűnnek. Ha viszont valakivel csak ilyen jópofizó „small-talkot” lehet folytatni, attól én elmenekülök.

(Pl. Nem szeretem, mikor valaki azt kérdezi: „Hogy vagy?”. Legalábbis olyankor biztos nem, amikor azt várja, hogy azt válaszoljam: „Köszjól.” vagy „Köszmegvagyok.” Én erre képtelen vagyok. Nem is indítok így beszélgetést. Ha már közhely kell (mert másképpen tényleg nehéz beszélgetést indítani), akkor már inkább azt kérdezem: „Mi újság veled?”. Ez azért talán már inkább egy érdeklődő formula. És legyen tiszta: sosem azt várom erre, hogy azt mondd: „Semmi.”)

Sorolgatják itt aztán a híres személyiségeket minden kategóriához. Én is rögtön törni kezdem a fejem. Hm.
Az az érzésem, hogy Bajcsy-Zsilinszky Endre is INFJ volt, és lehet, hogy Oglán barátom is az. Ezenkívül akiket még mondanak: Obiwan Kenobi és Remus Lupin.
Hm, ez tetszik. Obiról nem mindig tudom, mit gondoljak, de Remus Lupin…

Azt írtam, olyan tanár szeretnék lenni, mint ő. Meg aztán: ő is egy szegény magányos alak, aki ugyanakkor nagy empátiával és ráérző képességgel rendelkezik (ezért lehet jó tanár), de saját magával nem mindig tud tisztába jönni. De éppen a másokkal való kapcsolat és a mások segítése segítik abban, hogy megnyugodjon és egyensúlyba kerüljön. Ezért Tanácsadó.
Én személy szerint ezúton is köszönöm mindenkinek, aki segít nekem, hogy hasonlóan tisztába jöjjek magammal. (Igaz, ez a segítség legtöbbször akaratlan, illetve öntudatlan. A direkt segítséget sokszor nehezen viselem. Helyesebben: olyantól viselem el igazán a segítséget, aki úgy segít, hogy közben én is segítek neki.)

(Másfelől egyébként ez is igaz rám. A NF viszonylag stabilnak tűnik (márpedig állítólag a középső két betű az igazán meghatározó), de a másik kettő képlékeny. Hm!)

Amivel mindenesetre tisztában érdemes lenni: ez a teszt, illetve eredménye nem kötelez semmire. Nem követni kell, hanem szemlélni, megtalálni benne, mi lehet igaz rád. Talán új nézőpontokat adhat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése