Sok olyan alkotásra lenne szükség, mint Ken Loach Föld és szabadsága, ami pont arról szól, hogyan fordulhatnak egymás ellen azok, akik valaha együtt küzdöttek egy közös ügyért...
2021. február 25., csütörtök
Akkor beszéljünk végre az áldozatról is!
Sok olyan alkotásra lenne szükség, mint Ken Loach Föld és szabadsága, ami pont arról szól, hogyan fordulhatnak egymás ellen azok, akik valaha együtt küzdöttek egy közös ügyért...
2021. február 24., szerda
Paraszociális kapcsolatok és búcsú egy színésztől III.
III. rész. Démonok és megoldások
Oliver Thorn emlékére
Beszéltem a paraszociális kapcsolatokról, beszéltem Thornékról, és megígértem, hogy beszélek arról is, hogy miért nem hagy nyugodni ez az ő ügyük engem, de ez utóbbi ra mégsem került még sor.Pedig ha valami, akkor az kiderülhetett a Thornék példájából, hogy érdemes magunkhoz őszintének lennünk, mert kifizetődő lesz nem csak egészségünk, hanem kapcsolataink szempontjából is.Szóval essen szó most erről a harmadik témáról, az én történetemről is. Ez nem csak a paraszociális kapcsolatokról szól, vagyis nem csak arról, hogy nyugtalanít, hogy mennyire nem ismerhetem a valós belső személyét és gondolatait valakinek, aki egyébként ennyi betekintést engedett a saját életébe, személyes vívódásaiba, micsoda elképzelhetetlenül nagy része rejtve maradt előttem. A másik, amiről érdemes lenne elgondolkodnom, a transzfóbiám. És a kettő már megint összefügg.A homofóbiámat sem volt egyszerű leküzdeni. A transzfóbiámat meg még mindig nem sikerült teljesen. Még szerencse, hogy a transzneműség amúgy egyáltalán nem olyan tömeges méretű és rohamosan terjedő jelenség, mint azt az ezen szörnyülködő hivatásos sápítozók állítják (akik egyébként hihetetlen nagy pénzösszegeket kapnak azért, hogy ilyen álproblémákkal tereljék el a figyelmünket a valódi problémákról).
Hogy az előítéleteim, amelyekkel meg kellett küzdenem, honnan származtak, arra viszonylag nagy valószínűséggel válaszolni tudok: jórészt feltehetőleg abból a korból, amikor már hallomásból tisztában voltam azzal, hogy létezik olyasmi, hogy szexualitás, de az én nemi érésem még nem kezdődött meg. Ebben az időben egyrészt egyes felnőttek sokat ijesztgettek minket pedofilokkal. A rettegés mellett, hogy mi is áldozatokká válhatunk, persze, hogy sokunkban kialakult a mély undor is, azt hittük, azok a férfiak, akik más férfiakhoz vonzódnak, azok egészen biztosan csak erőszakoskodók lehetnek.
A másik dolog pedig, hogy én kicsit később kezdtem el kamaszodni, mint a kortársaim. Kicsi, vézna és gyámoltalan gyerek voltam, úgyhogy ki voltam téve a nagyobbak bántásának az osztályban.Nem is csak a fizikai, hanem a szóbeli bántalmazásnak (is), leginkább annak, hogy számtalanszor kellett hallanom azt, miközben elvertek, hogy nem is vagyok igazi fiú, ha ilyen gyenge vagyok. Hogy inkább kislány vagyok. Valaki még olyat is mondott, hogy engem biztos átoperáltak, mert az illető akkoriban hallott arról, hogy ilyesmi már lehetséges. Hát persze, hogy ezt is utáltam, megalázó volt.
(Szerencsére aztán egyszerre történt meg, hogy új suliba kerültem, ahol barátokat szereztem, és az, hogy én is elkezdtem nőni és erősödni.) A homofóbiám leküzdéséhez leginkább az kellett, hogy megismerkedjek jófej emberekkel, akik a saját nemükhöz vonzódtak, és rájöjjek, hogy ezek az emberek egyáltalán nem erőszaktevők, és nem „vadásznak” mindenkire a saját nemükben (mint ahogy én fiús fiúként sem akartam minden lánnyal járni vagy lefeküdni), hanem bizonyos emberekhez vonzódnak, bizonyos emberekhez meg nem, azaz ugyanúgy szerelmesek, viszonzatlanul vagy viszonzottan, mint bárki más.Ugyanakkor sokáig nyomasztott a régi bántások és alázások emléke, és amikor már voltak barátaim, és viszonylag elismert tagja voltam egy közösségnek, akkor is gyakran marcangoltam magam, hogy nem vagyok-e még mindig túlságosan kislányos, és hogy amit éppen csinálok, elég férfias-e. Nem túl nőies-e a túl kicsi kezem, vagy az, hogy jobban érdekel az irodalom, mint a matek, és sokkal inkább lázba hoz a naplóírás, mint az autószerelés. Ilyenek. És sokszor eszembe jutott azért, hogy én ugyan tudom magamról, hogy egy heteroszexuális férfi vagyok, de ezt vajon mások is tudják? Vajon mit gondolnak rólam?
Persze az ilyen önmarcangolások megnehezítették a közeledést a másik nemhez is, és ennek folytán kicsit ördögi körré váltak. Mivel középiskolás koromban a szülővárosom utcáin sohasem látott senki kézenfogva sétálni egy lánnyal sem, megint megkaptam egy idő után rosszindulatú emberek rosszindulatú bántását: „Ez a srác vagy a saját neméhez vonzódik, vagy bizonyos fontos szerveivel nincs minden teljesen rendben.” (Bár ez akkor, mikor volt már egy közösség, ami elfogadott engem, kevésbé zavart. De hát tudjátok, kamaszkorában milyen könnyű az embert mindenből kibillenteni...)
Ilyen őrlődések mellett, hogy mások mit gondolhatnak az én nemiségemről, nem csoda, ha az embert idegesíti a transzneműség, mint jelenség, és ettől a viszolygásától nem könnyen szabadul. (Utólag persze eszembe jutott, hogy lehet, hogy a transzneműek is valahogyan ezt a kellemetlen érzést élik át: ők tudják, hogy milyen neműek, de másokkal ezt nem tudják elismertetni. De ebbe akkoriban nem gondoltam bele: egyszerűen haragudtam a transzneműségre, hogy van, hogy puszta létezésével annak idején ötletet adott szemét alakoknak ahhoz, hogy mivel szekáljanak agyon engem.) Amúgy nem panaszkodom, szép kamaszkorom volt, szép élményekkel és néhány igazán jó baráttal. És közben mégis. Ott élt azért velem is az a bizonyos Mr Not Good Enough is… Egy csomó izgalmas kihívást azért nem mertem bevállalni, mert nem gondoltam, hogy elég jó leszek hozzájuk/bennünk, hogy szánalmassá válok. Ezeket utólag azért bánom…
Még az egyetemen is kísértett a gondolat, hogy biztos nem választottam elég férfias pályát, mit foglalkozok én az emberi lélekkel és társadalommal, ahelyett, hogy hasznos gépeket építenék vagy testi szükségleteket és reakciókat vizsgálnék, stb.. Szerencsére közben azért bejártam jópár helyet, és idővel azért találtam is olyan lányt, akit mindez nem zavart. És mégis... A rohadt kétségek nem is annyira saját férfiasságomban, mint inkább a mások által rólam kialakított képben továbbra sem mindig hagytak nyugodni. Emlékszem egyszer egy lakodalomban engem akartak beöltöztetni álmenyasszonynak (akivel a vőlgényt szokás megtréfálni). Olyan felháborodott hevességgel tiltakoztam ezellen, ami mindenkit meghökkentett. Utólag engem is. Pedig annak a hirtelen dühnek is a régmúltban volt a kulcsa...
És mégis…
Mostanában újra egyedül élek, elzárva a legjobb barátaimtól is, de ez, amellett, hogy a járványhelyzetet is nehezebb miatta elviselni, érdekes módon leginkább politikai viták idején jut eszembe. Amikor valakivel vitatkozom, néha ma is megjelenik a magam "Mr. Not Good Enough"-ja, rosszindulatú démona és ilyesmiket mond:„Azt hiszed, meggyőzöl bárkit a magad érveivel? Ugyan már! Egyedül vagy. A kapcsolataid nem működtek, míg az ellenfeled évek óta boldog házasságban él, és két szép gyereket nevel nagy szeretetben. Ugyan, mit szövegelsz te emberi empátiáról és szolidaritásról, igazságosságról és méltányosságról? Hát mit tudsz te ezekről? Te akarod osztani az észt? Nevetséges. Minden mondatodat hitelteleníti a személyes életed. És erre előbb-utóbb az ellenfeled is rá fog jönni, és szemedbe fogja vágni mindezeket. Akkor mit mondasz majd?”
Pontosan tudom, hogy ezek a mondatok ótvaros nagy hazugságok. És mégis… Nem hagy nyugodni: vajon tényleg ezt gondolják rólam? (Illetve rólunk... És mi tényleg képesek vagyunk odáig süllyedni, hogy egy ekkora ökörséget magyarázni és cáfolni kezdjünk, ahelyett, hogy csak simán kiröhögnénk?)
Utóhang: Ellenpontok
2021. február 23., kedd
Paraszociális kapcsolatok és búcsú egy színésztől II.
II. rész. Színész, filozófus, paraszoci-pajti?
Oliver Thorn emlékére
Az egyik téma, amiről sohasem írtam, a transzneműség. A továbbiakban sem szeretnék különösebben ezzel foglalkozni. (Messze túllihegettnek érzem ezt a témát. Akiket a téma érdekel, kérem nézzék ezt el nekem.) Most, ebben a bejegyzésben azonban muszáj megemlítenem. Akiket ez a téma taszít, nézzétek el nekem.
Közben mellesleg azt is megemlítette, hogy egyszer a színpadon eljátszotta már Will Shakespeare Rómeóját úgy, hogy Júliát egy transznemű nő játszotta. (Brrrr! – mondtam erre.)
És aztán 2021 januárjában, történt, ami történt. Hatalmas sokk. Ez az eddigi videó-esszéket, vagy legalábbis azok némely mondatát is nagyban újraértelmezi.(Ez például annak idején csak egy performansz volt, de utólag a történtek fényében ez is némileg átértelmeződik.)
Pont úgy, ahogyan egy ember halála, pályája lezárulta némileg átértelmezi, más megvilágításba helyezi egész életét, tetteit, mondatait is. Más szemmel fogod azokat nézni, ha tudod, hogy egy lezárult történetet nézel.
Egyébként még ez az utolsó, sokkoló videó is mennyivel több volt, mint pusztán egy vallomás a nemiségről! Nagyon fontos és szép gondolatok voltak benne emberi esendőségről, egymásrautaltságról és egymásra való reflexiónk fontosságáról.
"We are thinking therefore we are therefore I am."
„Gondolkodunk, tehát vagyunk, tehát vagyok.”
(Nem tudom, ezt a szerző fogalmazta-e meg, vagy csak idézte Audre Lorde-tól, akiről ez az esszé részben szólt.)
Aztán Olly Thorn végrehajtott egy harmadik, ezúttal sikeres öngyilkossági kísérletet… Vagyis meghalt... Vagyishát... meghalt? Vagy: Olly Thorn meghalt számomra (?). Mármint ezt most ne rosszalló értelemben olvassátok. Nem úgy értem, hogy olyat művelt, amivel hiteltelenné vált a szememben, elásta magát nálam. Hanem inkább úgy, hogy a pályája lezárult. Ezért most nem tudom másképpen felfogni ezt a róla szóló írást sem, csak mint nekrológot. Lezárult egy férfias, ikonikus férfiszínész pályája. Akinek nagy tisztelője voltam, akit követtem, akivel kapcsolatban nagyon sajnálom,hogy már sosem fogom látni élőben a színpadon játszani, pl. Hamlet szerepét eredetiben.Helyébe lépett Abigail Thorn, hogy a filozófus pályája mégse záródjon le, és talán elkezdődjön egy új színésznői pálya is (kérdés, ez utóbbi lehet-e valaha is olyan hiteles, mint megboldogult „bátyja” színészi alakításai voltak). A férfiszínész eltűnt, a szellemi lény megmaradt. Utolsó üzenetében maga Olly is azt üzente: szelleme és férfias kiállása, férfi-töprengései az eddigi videókban fognak továbbélni, azokban lehet majd őket felidézni. Olly Thorn iránti „gyászom” nem fogja kizárni, hogy Abigail Thorn gondolatai iránt is érdeklődjek, az ő mondatait is kövessem majd. Egyelőre mégsem tudok Abigail Thorn személyével mit kezdeni. Ki ő? Olly nővére, lánya, örököse? Nem lehet ugyanaz a személy, mint Olly. Vagy mégis? Oliver Thorn csak egy szerep lett volna, akit Abigail Thorn talált ki, és működtetett végig, de most előlépett a háttérből? Esetleg van valami mindkettő mögött álló, minden nem felett álló lényegi szellem, amelynek Olly és Abby is csak egy-egy meghosszabítása, kivetülése? Lehet… Hitem szerint ez az Összekötő az örök Szellemmel, melyben mind összeérünk, mindannyiunkban ott van. De megváltoztathatjuk-e minden korlát nélkül mostani formáját, amelynek bizonyára célja van itt? Erről kétségeim vannak. Ez a változtatás is egy eszköz lenne az Összekötő és az Örök Szellem megtapasztalására? Lehet. (Csak ebből nincs visszaút.) Szép lenne, és örülnék, ha ezt fel tudnám fogni. Talán még nem értem meg rá eléggé. De talán majd egyszer.
(Eh, így nem lehet vége... Lesz még egy rész. Folytatjuk.)
2021. február 22., hétfő
Paraszociális kapcsolatok és búcsú egy színésztől I.
I. rész. A szociális para
Szívünk bánata
Hosszú hónapok óta élünk bezárva a falak közé és elzárva egymástól. Tavasszal még lehetett egy olyan véleményt hallani, hogy ennek nem is biztos, hogy csak negatív hatása lesz. Valahogy így:„Most az elmélyedés ideje van. Bezárt magányodban majd átgondolhatod az életedet, meditálgathatsz magadban, és rájöhetsz, mik az igazán fontos, és mik a nem fontos dolgok számodra.” stb.
Tanuljunk új szavakat!
Másfelől pedig (észrevétlenül következve az előzőből) ez:„Gyűlöld, akit erre kijelöltünk!”)
Képzelt barátok, valódi vezérek
Nem gondolom, hogy ez mai jelenség lenne, sem azt, hogy ez minden esetben veszélyes lenne. A veszély mindig a kezelhetetlenné váló túlzásokban van. Csakhát vannak olyan történelmi helyzetek, amelyek kedveznek a kezelhetetlenné váló túlzásoknak.
Paraszociális kapcsolatai valójában mindegyikünknek vannak, és nincs is ezen mit szégyellni (talán), és az alapjelenséget talán még csak nem is a modern média okozza. A történetmesélés egyidős az emberiséggel, márpedig ha így van, akkor a történeteink hőseihez mégiscsak kötődünk is valamilyen formában(„Hajrá Hektór!”)
A kérdés az, hogy milyen formában. Vagyis: paraszociális kapcsolataink tanulságait át tudjuk-e vinni, transzformálni valós kapcsolatainkra is. Ez lenne a történetmesélés funkciója, ez tehát emberi szempontból fontos. A probléma ott van, amikor a paraszociális kapcsolatok önmaguk funkciójának akadályává válnak, vagyis ahelyett, hogy tanulságaikat transzformálnánk át a valós kapcsolatainkra, magát az egész paraszociális kapcsolatot fontosabb helyre helyezzük az életünkben a valós kapcsolatnál. Ez nem csak abban nyilvánulhat meg, hogy álmodozol valakiről, szinte reménytelenül szerelmes vagy egy távoli idealizált emberbe, vagy hogy egy író a gondolatai kapcsán rokon léleknek tűnik. Hanem például bizonyos szempontból ide tartozik a személyi kultusz is. A 2019-es év nagy filmsikere a Jojo nyuszi pontosan erről szólt:a Harmadik Birodalomban, ahol a csapból is Hitler folyik, egy magányos kisfiú a maga képzeletbeli barátjának kezdi látni Hitlert. Ez a filmben groteszkül vicces, mert hiszen Jojóhoz nem az igazi Hitler beszél, hanem az a jóságos bácsi amilyennek az ő elméje a Vezért újraalkotta. A szerző azonban ezzel pontosan arra hívja fel a figyelmet, hogyan működik, min alapul a vezérkultusz a gyakorlatban. És láttuk, mi mindenhez vezethet az, ha egy Vezérhez való kötődés és a gondolatainak való megfelelni akarás fontosabbá válik, mint a közvetlen környezeteddel, az ismerőseiddel való barátságos, együttműködő, figyelmes interakció. Illetve ha ez utóbbi is csak a Vezér személyének alávetett alattvalók összetartásaként tud értelmeződni. Valamilyen szinten minden totalitárius rendszer azon alapul, hogy az emberi kapcsolatokat a valódi szociális kapcsolatok irányából a paraszociális kapcsolatok irányába tolja.(„Imádd, bárki legyen is!”)
(Vagy legalábbis túlértékelteti az állampolgárokkal a paraszociális kapcsolatokat.) És jelenleg a világjárvány-helyzet egyik hatása is pontosan ez: mindenkit eltávolít a valódi szociális kapcsolataitól, és ezt kénytelenek leszünk valahogyan paraszociális kapcsolatokkal pótolni. Ez alól a hatás alól mostanában senki nem tudja kivonni magát. Én sem. Te sem. Nem véletlenül értékelődött fel a videó-esszék, az „influenszerek”, a „véleményvezérek” szerepe. (Végül is te, aki most ezt olvasod, szintén valamilyen formájú paraszociális kapcsolatban állsz velem.) De nagyon úgy is tűnik, hogy ez az eltolódás meg is erősítette az emberekben a fogékonyságot a totalitárius eszmék iránt. Legalábbis én azt tapasztalom, hogy az internetes viták és a trollkodási készség a 2019-es szinthez képest is eldurvult. (Objektív mérőszámom persze nincs erre.) De totalitárius eszmék alatt most nem csak a fasizmust, nácizmust és sztálinizmust értem, hanem azt is, hogy nő a fogékonyság amúgy nem feltétlenül gyilkos eszmék szélsőséges, fundamentalista, totalitárius értelmezésére is. Létezik, és már 2019-ben is létezett egyfajta kereszténytotalitarizmus. Nincs még ilyen rendszerű diktatúra, mint A szolgálólány meséjében Gileád, de nagyon úgy tűnik, néhányaknak lenne rá igénye.Nevezzük ezt gileadizmusnak? A legrosszabb úton haladunk afelé, hogy ha nem vigyázunk, akkor ennek a jelenségnek rövid időn belül halálos áldozatai legyenek nálunk is (mint Christchurchben és Utøya szigetén már voltak).A jelenség ellen leginkább a keresztények emelhetnék fel a szavukat ha ők is egyértelművé tennék: a gileádizmus vagy kereszténytotalitarizmus nem maga a kereszténység, csak annak egy irányzata, amivel viszont ők, katolikusok, reformátusok, evangélikusok, unitáriusok, stb. nem azonosulnak.
Szóval ezért mondtam régóta, hogy az emberi kapcsolatok elvágása nem fog jót tenni. Persze nem tudom, mi lett volna a megoldás. Nyilván az, ha azok akiknek a kezében a hatalom van, ha már be kell zárni az embereket, legalább nem hozták volna őket olyan helyzetbe, hogy még az egzisztenciális rettegés is hatalmába kerítse őket. Akkor talán működött volna ez a kényelmes középosztályi elképzelés, hogy majd meditálgatunk az életünkön. Jön az oltás, és ilyen szempontból reménykedhetünk, hogy most már belátható időn belül vége lesz az egész járványhelyzetnek. De amit újjá kell majd építenünk ezután, az nem csupán az egészségügy és a gazdaság. Hanem emberi kapcsolatok, interakciók, a valódi és egymásra odafigyelő szociális kommunikáció is. Ha nem akarunk újabb, ezúttal erőszakos haláleseteket. Ehhez az egész társadalmi felépítésünket radikálisan újra kell majd gondolnunk.
(Folytatása következik...)